Konsten att lyssna - Del 2

Nils-Eric Tedgård

Detta är den andra och sista av två delar i Nils-Eric Tedgårds föreläsning Konsten att lyssna.

Det svåraste i ett samtal är inte att prata utan att lyssna. Föreläsningen lämpar sig både för erfarna och nybörjare i professionella samtal.

Här får du fler tips på grundläggande förhållningssätt för att vara en god lyssnare. Något att tänka på oberoende av hur erfaren man är av professionella samtal. Kunskaper som du har nytta av även privat.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG

  • Vad som är risken med att avbryta någon.
  • Hur du kan förhålla dig till antecknandet under samtalet.
  • Vikten av att minnas.
  • Viktigaste aspekterna i ett samtal.
  • Vad empati är.
  • Att bemöta en generalisering.
  • Vikten av att glömma sig själv och att sätta den andre i centrum.
  • Vad komfortgränsen är.
  • Vikten av att fundera på vad man inte pratar om.
  • Att finna bilder för subtilare aspekter av samtalet.
  • Vikten av att bekräfta innehåll och känsla (genom en övning).

Föredragets längd
38 minuter
Föreläsare

Nils-Eric Tedgård

Föredragets titel
Konsten att lyssna - Del 2
Kategori

Retorik & Kommunikation

Ämnen

Företag

Knowledge management

Kommunikation

Konflikthantering

Lyssna

Organisationsutveckling

Samtalsmetodik

Skola

Transformativt ledarskap

Utvecklingssamtal

Läroverket

Betyg
4.7 av 5 (3 betyg)