Nils-Eric Tedgård
Detta är den första av två delar i Nils-Eric Tedgårds föreläsning Konsten att lyssna.
Det svåraste i ett samtal är inte att prata utan att lyssna. Föreläsningen lämpar sig både för erfarna och nybörjare i professionella samtal.
Här får du några tips på grundläggande förhållningssätt för att vara en god lyssnare. Något att tänka på oberoende av hur erfaren man är av professionella samtal. Kunskaper som du har nytta av även privat.
I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
- Hur du undviker missförstånd och konflikter och hur du gör om konflikter och missförstånd uppstått.
- Hur du får motparten att känna sig bekräftad, delaktig och får lust att ta ansvar.
- Varför du bör se upp med "varför"-frågan.
- Hur organisationen drastiskt höjer sin kunskap i samtalsmetodik.
- Hur du hjälper motparten att förtydliga var hon befinner sig med hjälp av skalfrågor.
- Hur du hjälper motparten att uttrycka sina behov med hjälp av "trollspö-frågan".
- Hur du uppmuntrar motparten att samtala utan att du frågar.
|
- Föredragets längd
- 37 minuter
- Föreläsare
- Föredragets titel
- Konsten att lyssna - Del 1
- Kategori
|
- Ämnen
-
- Betyg
-
4.5 av 5 (13 betyg)
|