Konsten att lyssna - Del 1

Nils-Eric Tedgård

Detta är den första av två delar i Nils-Eric Tedgårds föreläsning Konsten att lyssna.

Det svåraste i ett samtal är inte att prata utan att lyssna. Föreläsningen lämpar sig både för erfarna och nybörjare i professionella samtal.

Här får du några tips på grundläggande förhållningssätt för att vara en god lyssnare. Något att tänka på oberoende av hur erfaren man är av professionella samtal. Kunskaper som du har nytta av även privat.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG

  • Hur du undviker missförstånd och konflikter och hur du gör om konflikter och missförstånd uppstått.
  • Hur du får motparten att känna sig bekräftad, delaktig och får lust att ta ansvar.
  • Varför du bör se upp med "varför"-frågan.
  • Hur organisationen drastiskt höjer sin kunskap i samtalsmetodik.
  • Hur du hjälper motparten att förtydliga var hon befinner sig med hjälp av skalfrågor.
  • Hur du hjälper motparten att uttrycka sina behov med hjälp av "trollspö-frågan".
  • Hur du uppmuntrar motparten att samtala utan att du frågar.

Föredragets längd
37 minuter
Föreläsare

Nils-Eric Tedgård

Föredragets titel
Konsten att lyssna - Del 1
Kategori

Retorik & Kommunikation

Ämnen

Företag

Knowledge management

Kommunikation

Konflikthantering

Lyssna

Organisationsutveckling

Samtalsmetodik

Skola

Transformativt ledarskap

Utvecklingssamtal

Svåra samtal

Läroverket

Betyg
4.4 av 5 (9 betyg)