Motivationens riktning

1

Vi människor har en fantastisk förmåga och det är att vi kan fantisera och föreställa oss framtiden. Vi kan tänka det som icke är. Forskning om motivation visar att vi har två riktningar för denna fantasi. Vi tänker oss att vi antingen är på väg till något eller på väg ifrån något.

Med bildspråk talar vi om morot och piska. Skämtare brukar tala om motivation och hotivation. Inom försäljning och reklam finns uttrycket att söka efter kundens gain och pain. Du kan lära dig att höra vad som motiverar andra genom att lyssna efter små ord avslöjar deras drivkraft.

Den som är på väg till pratar om och motiveras av ord som ha, få, öka, uppnå, skapa, starta, komma fram till eller åstadkomma något. Den som är på väg från pratar om och motiveras av ord som slippa, minska, ta bort, undvika, sluta, förhindra eller lösa något.

Språkgurun Britt-Marie Ahrnell tar ledstjärnan när vi blir undervisade i hur vi i en dialog kan lägga en motiverande styrkraft som påverkar. Vi får här möta två kvinnor i den dialog som exemplifierar hur vi kan använda vårt språk för affärsmässiga syften.

Britt-Marie Ahrnell ger oss kunskaper som säljare kan använda för att komma framåt i säljprocessen och som chefer kan använda för att motivera personal.

Detta är en kort utbildande dialog som ger oss verktyg att motivera andra.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG

  • Hur dialog kan uppmuntra andra människor.
  • Hur du diskret kan göra människor positivt inställda till något.
  • Att höra mer av undertexten i en dialog - vad som sägs under ytan och hur det möts och speglas.
  • Att lyssna efter ord som beskriver riktning på väg till eller från.
  • Öka ditt gehör för andras språkbruk och din förmåga att höra vad de vill höra.

Föredragets längd
9 minuter
Föreläsare

1

Föredragets titel
Motivationens riktning
Kategori

Motivation och Attityd

Ämnen

Behovsanalys

Frågeteknik

Försäljning

Kommunikation

Motivation

Prissättning

Språkmönster

Betyg
4.4 av 5 (11 betyg)