Marknadsföring och PR - 2 - Fortsättningskurs

1. Hans Uhrus
Hans Uhrus
Hans Uhrus har mångårig erfarenhet av kommunikations- och mediahantering i samband med krissituationer. Med rätt utbildning i ryggen står du och din organisation trygg och förberedd den dagen blixten slår ner och ni har goda möjligheter att ta väl hand om såväl varumärke som medarbetare och kunder.
- Medial kriskommunikation
Medial kriskommunikation - Hans Uhrus

Hans Uhrus bjuder på såväl goda som mindre lyckade exempel på när företag och organisationer hamnat i en situation som gått utanför ramen för det vardagliga. Kriser kan vara av olika slag. Kriser kan drabba företaget eller någon av företagets medarbetare internt. De kan också vara vara av andra slag som att oljeledningar brister eller fartyg sjunker.

Hans ger konkreta råd om faktasök, strategier och hur kontakt med media bäst bör skötas genom en kris. Hans Uhrus berättar hur du hanterar din hemsida och kontakter via sociala medier. Som en genomgående röd tråd tipsar Hans oss om att ha beredskap. Alla ska veta vad som gäller när det oförutsedda händer.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Förebilder inom medial krishantering.
  • Hur du lägger upp förberedelser, struktur och organisation.
  • Ta reda på fakta och var alltid ärlig mot media. Visa empati.
  • Ta initiativet - var proaktiv!
  • Du får en lista på hur krisen ska hanteras steg-för-steg.

Tidsåtgång: 53 min

Total speltid: 4 timmar, 30 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen ger kunskaper som gör att en reklamköpare klarar sig utan sin reklambyrå och kan själv upphandla reklam och mäta resultatet av marknadsföringsinsatser. Utbildningen lägger sin tonvikt på reklamköp, effektiva samarbeten med reklambyråer och hur man utvärderar och utvecklar varumärken via reklam.


Innehåll

  • Hur man lägger upp en reklamkampanj
  • Hur man jobbar effektivast tillsammans med en byrå
  • Mallar för att skapa bra innehåll
  • Vad och hur man gör i reklamkampanjernas samtliga faser
  • Framgångsrik förhandling med reklambyråer eller mediahus
  • Analysera vilka känslor som ger rätt köpbeteende
  • Analysera hur marknadsföringen påverkar det pris du kan ta av kund
  • Analysera hur marknadsföringen lyckas driva ökad försäljning
  • Vad ger kortsiktiga resultat i varumärkesbyggandet
  • Vad ger långsiktiga resultat i varumärkesbyggandet
  • Koppla affärsmål till marknadsföring mer effektivt
  • Vad du ska göra för att få bättre kampanjavkastning
  • ROMI
  • Vad utmärker extra framgångsrika kampanjer
  • Hur ett samarbete med en byrå bör och inte bör vara
  • Medial kriskommunikation


Utbildningen vänder sig till

Dig som arbetar med marknadsföring, försäljningschefer, utveckling av varumärken och personal som är intresserade av organisationers externa kommunikation.