Affärsutveckling - Nytänkande

1. Lars Sörqvist
Lars Sörqvist
Lars Sörqvist är VD på Sandholm Associates som är en av Sveriges främsta byråer kring verksamhetsförbättring, LEAN, Six Sigma och kvalitetsarbete.

Lars har som civilekonom och civilingenjör både en teknisk och ekonomisk bakgrund. Han har varit verksam i ledande ställning inom en rad olika bolag. Lars Sörqvist har länge forskat kring kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling och har genom åren släppt flera publikationer och artiklar om LEAN, ständiga förbättringar och Six Sigma. Andra böcker har skrivits om kundnöjdhet, hur man mäter kundtillfredställelse och kvalitetsbristkostnader.

Som forskare har han fokuserat på att bistå svenska företag med att utveckla förbättrade metoder för förbättringsarbete inom både produktions- och tjänsteorganisationer. Lars är revisor för ISO 9000, Master Black Belt i Six Sigma och medlem av International Academy of Quality.

Parallellt med jobbet som VD för Sandholm Associates är Lars Sörqvist docent vid KTH där han ansvarar för kurser och forskning inom kvalitet och verksamhetsutveckling.
- Kostar kvalitet pengar eller är det bristande kvalitet som kostar pengar?
Kostar kvalitet pengar eller är det bristande kvalitet som kostar pengar? - Lars Sörqvist

Docent Lars Sörqvist utbildar oss om kopplingen mellan pengar och kvalitet. Företag vill ofta inte lägga ner för mycket tid och pengar på kvalitet då det finns en gräns för vad företaget kan ta betalt för av sina kunder. Lars Sörqvist berättar att många företag skulle spara stora pengar och öka sina intäkter om de gjorde rätt från början.

Lars Sörqvist berättar för oss om vad som händer när företag inte anser sig ha råd att jobba på ett smartare sätt. Vi får se exempel på där verksamheter där 40 % av omsättningen går åt till att finansiera dolda kostnader. Mäter ni idag avkastningen på ert förbättringsarbete?


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Lär dig identifiera massor med dolda kostnader.
  • Gör rätt från början och öka din lönsamhet.
  • Fallgropar kring resonemang kring pris och kvalitet.
  • Akuta verksamhetsproblem.
  • Accepterade problem och kroniska verksamhetsproblem.

Tidsåtgång: 23 minuter
2. Stefan Lindström
Stefan Lindström
Stefan Lindström har vigt sitt liv åt att låta individer och organisationer växa inom entreprenörskap, kring affärsutveckling och till att skapa ökad drivkraft. Han utbildar och arbetar med individer och grupper samtidigt som han forskar och studerar vad som händer i verksamheten.

Stefan Lindström har en MBA och byggde på studierna med att forska inom Entreprenurial Management vid Boston University School of Management och han har även studerat vid Harvard. Stefan Lindström följer inte strömmen utan finner nya vägar. Detta har uppmärksammats internationellt och inte mindre än tre gånger har han bjudits in att tala vid The Internationell Conference on Thinking.

Bland erfarenheterna finns att Stefan Lindström har varit med och tagit fram det första Entreprenörsprofiltestet i världen. Han föreläser och utbildar på universitet, företag samt konferenser världen över kring intraprenörskap, entreprenörskap och det ledarskap som skapar drivkrafter och formar bland annat innovativa och framgångsrika organisationer.
- En tankemodell för hur idéer kan skapas
En tankemodell för hur idéer kan skapas - Stefan Lindström

Stefan Lindström forskar om hur ledarskap kan skapa intraprenörskap och här ger han oss en modell för hur idéer och innovation kan skapas. Stefan Lindström lär oss bli mottagliga för att se samband, identifiera problem och bli innovativa.

Föreläsningen passar dig som undrar varför kunder köper något eller som vill bli mer innovativ. Samtidigt är föreläsningen en bra introduktion för medarbetare i en organisation som ska främja intraprenörskap.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Idéer ligger inte på lager, de skapas.
  • Hur vi ser samband.
  • Hur vi indentifierar problem.
  • Om vikten av att identifiera ett behov.
  • Om hur vår lösning ska matcha ett behov.

Tidsåtgång: 6 minuter

Total speltid: 2 timmar, 5 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att hjälpa den som affärsutvecklar under projektets idéfas.

I en värld som ständigt förändras måste även affärsutvecklingen förstå förändringens innebörd på relevant marknad.


Innehåll

  • Förhållandet kvalitet och kostnad
  • Hur du kan massproducera innovation


Utbildningen vänder sig till

Utbildningen passar alla människor som är intresserad av hur nya idéer kan skapas och hur dess relevans blir i framtiden.