Corporate storytelling

1. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storytelling
Storytelling - Viggo Cavling

Viggo Cavling berättar att storytelling är konsten att berätta en historia. Han ger oss tips på hur vi börjar, hur vi bygger upp historien, när vi levererar vändpunkten och hur vi rundar av.

Viggo Cavling guidar oss igenom olika kända historier som Askungen och om hur man via storytelling byggt varumärke kring Ingvar Kamprad . Vi får en vägledning till hur dessa historier är uppbyggda och om hur vi själva kan använda storytelling mer effektivt.

En bra story ska börja med något skumt, fortsätter med en presentation av personer och handling för att sedan övergå i en upptrappningsfas. Efter detta ska det komma en vändpunkt innan vi ska ha ett lyckligt slut som avslutning.

Föreläsningen passar lika bra till dig som arbetar med marknadskommunikation som för dig som drömmer om att bli en bättre skribent.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad är storytelling?
  • Vad som ska finnas med i en riktigt bra story.
  • Du ska inleda en story med något konstigt så att människor reagerar.
  • Din story ska förmedla lite tröst till mottagaren.
  • Du ska aldrig ljuga i en story.

Tidsåtgång: 14 minuter
2. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter

Total speltid: 1 timme, 41 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge en grundläggande förståelse för hur organisationer jobbar med storytelling och storybuiling framgångsrikt. Utbildningen ger en bredd för att vara nyttig för marknadsföring och employee branding.


Innehåll

  • Hur corporate storytelling fungerar
  • Hur jobbar företag med storytelling
  • Hur lanserar jag ett storytelling projekt?
  • Hur företag arbetar med storybuilding
  • Storytelling och CSR
  • Lär dig mäta effekten av storytelling


Utbildningen vänder sig till

Dig som är intresserad av eller ska jobba med marknadsföring, corporate storytelling, corporate storybuilding.