Effektivt ledarskap - 2 - Fortsättningskurs

1. Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård är bland Sveriges mest erfarna och kompetenta utbildare kring samtalsmetodik och framförallt utvecklingssamtalet. Han har arbetet med alla tänkbara företag och organisationer från Skanska AB och Rosenbad till Svenska Lantägg AB.

Med sin utbildning till leg. psykolog och tjugoåriga erfarenhet som utbildare vet han vad som är de avgörande faktorerna för att ett samtal ska leda vidare och kan förmedla detta. Han har också tagit fram de verktyg som en organisation behöver för att säkerställa, vidareutveckla och höja kvalitén på sina samtal - dessutom på ett synnerligen enkelt och kostnadseffektivt sätt.


Några av Nils-Erics käpphästar är:
  • Lär dig att lyssna - då har du det viktigaste och svåraste gjort i samtalet.
  • Känn dig själv - det är en av de mest avgörande faktorerna för ett bra samtal.
  • Skaffa dig modeller för att förstå vad som sker i ett samtal.

Vill ni exempelvis förändra era utvecklingssamtal från att vara något av en halvdöd ritual man bockar av till att bli ett inspirerande verktyg som du glöder inför att använda så är Nils-Eric Tedgård rätt person.

Om ni istället bara vill ha en inspirerande föreläsare som vågar ta kontakt med publiken och improvisera - då är Nils-Eric också rätt person.
- Lyft utvecklingssamtalet med SFIC-metoden
Lyft utvecklingssamtalet med SFIC-metoden - Nils-Eric Tedgård

Utvecklingssamtalen lämnar ofta mycket övrigt att önska. Mycket enkelt kan man genom SFIC-metoden (Systematic Facilitation of Internal Competence) höja kvalitén i utvecklingssamtalen genom att ta tillvara all den kunskap och erfarenhet som finns i organisation och systematiskt sprida ut den i organisationen och därmed göra organisationen mer effektiv.

Nils-Eric Tedgårds föreläsning lämpar sig för företag som vill, enkelt och utan stora kostnader, utveckla och höja kvalitén på sina utvecklingssamtal.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur organisationen enkelt kan höja kvalitén på utvecklingssamtalen.
  • Hur organisationen tar tillvara och utvecklar all den kunskap om utvecklingssamtalet som finns i organisationen. Om det rör sig om en organisation med 50 chefer och de i snitt varit chefer i tio år är det 500 års erfarenhet. Den är för dyrbar för att få stanna i den enskilde chefens huvud.
  • Hur organisationen identifierar återkommande problem i utvecklingssamtalet - men också och vad som gör att det blir bra.
  • Hur organisationen drastiskt höjer sin kunskap i samtalsmetodik.

Tidsåtgång: 13 minuter
2.

- Ledarskap i kristider
Ledarskap i kristider -

Percy Barnevik för ett utbildande samtal med Cicci Elwin om olika typer av kriser och vad en ledare kan göra. Percy pratar om early warnings och om att ha mod att våga agera. Vi får höra om vanliga misstag som sker både i högkonjunktur och i lågkonjunktur.

Samtalet belyser hur en ledare bör hantera journalister vid mediala kriser och hur man gör för att behålla motivationen hos medarbetare när många avskedats. Percy Barnevik pratar om chefens fälla i att drunkna i arbetsuppgifter skapade av att medarbetare frågar om saker varvid arbetsuppgifter delegeras uppåt. Vi får lära oss om behovet av att vara en empatisk ledare i svåra tider och massor med fler råd lämpliga för dig som är chef eller VD.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur ledare ska hantera konjunkturkriser.
  • Hur ledare ska hantera mediala kriser.
  • Svåra tider kräver empatiska ledare.
  • Hur ledare ska agera för att kunna motivera människor efter stora uppsägningar.
  • Nackdelar med Management by walking around.

Tidsåtgång: 31 minuter
3. Hans Uhrus
Hans Uhrus
Hans Uhrus har mångårig erfarenhet av kommunikations- och mediahantering i samband med krissituationer. Med rätt utbildning i ryggen står du och din organisation trygg och förberedd den dagen blixten slår ner och ni har goda möjligheter att ta väl hand om såväl varumärke som medarbetare och kunder.
- Medial kriskommunikation
Medial kriskommunikation - Hans Uhrus

Hans Uhrus bjuder på såväl goda som mindre lyckade exempel på när företag och organisationer hamnat i en situation som gått utanför ramen för det vardagliga. Kriser kan vara av olika slag. Kriser kan drabba företaget eller någon av företagets medarbetare internt. De kan också vara vara av andra slag som att oljeledningar brister eller fartyg sjunker.

Hans ger konkreta råd om faktasök, strategier och hur kontakt med media bäst bör skötas genom en kris. Hans Uhrus berättar hur du hanterar din hemsida och kontakter via sociala medier. Som en genomgående röd tråd tipsar Hans oss om att ha beredskap. Alla ska veta vad som gäller när det oförutsedda händer.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Förebilder inom medial krishantering.
  • Hur du lägger upp förberedelser, struktur och organisation.
  • Ta reda på fakta och var alltid ärlig mot media. Visa empati.
  • Ta initiativet - var proaktiv!
  • Du får en lista på hur krisen ska hanteras steg-för-steg.

Tidsåtgång: 53 min
4. Malin Trossing
Malin Trossing
Malin Trossing är ledarskapsexpert som gör organisationer effektivare och modigare. Flera av hennes böcker har utsetts till Årets ledarskapsbok och hon är Chefstränare på Chef.

Malin Trossing arbetar med ledarskap, förändring och med att göra chefer modiga nog att välja det som är bäst för respektive organisation. Erfarenheterna sträcker sig från organisationer som SAAB, Ericsson, Sony Ericsson, och Svenska Spel samt på mindre start-ups som Jadestone och Cell.
- Det effektiva ledarskapet
Det effektiva ledarskapet - Malin Trossing

Malin Trossing är chefsutbildare på Chef och berättar i denna föreläsning för oss varför en del chefer inte har någon tid över när andra chefer verkar ha hur mycket tid som helst.

Malin Trossing hjälper chefer att bli modigare och göra det som är bäst för organisationen. Föreläsningen handlar om effektivitet, modigt ledarskap och om de långa arbetstimmar som ledare ofta har.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Chefen skapar effektivitet genom att lösa problem och konflikter som hindrar målet.
  • Hur vi kan gasa mot verksamhetens mål utan att arbeta övertid.
  • Hur vi förhåller oss effektivt till tid, energi och målsättningar.
  • Problem som chefen inte tar tag i kostar mer och mer engeri.

Tidsåtgång: 20 minuter
5. Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård är bland Sveriges mest erfarna och kompetenta utbildare kring samtalsmetodik och framförallt utvecklingssamtalet. Han har arbetet med alla tänkbara företag och organisationer från Skanska AB och Rosenbad till Svenska Lantägg AB.

Med sin utbildning till leg. psykolog och tjugoåriga erfarenhet som utbildare vet han vad som är de avgörande faktorerna för att ett samtal ska leda vidare och kan förmedla detta. Han har också tagit fram de verktyg som en organisation behöver för att säkerställa, vidareutveckla och höja kvalitén på sina samtal - dessutom på ett synnerligen enkelt och kostnadseffektivt sätt.


Några av Nils-Erics käpphästar är:
  • Lär dig att lyssna - då har du det viktigaste och svåraste gjort i samtalet.
  • Känn dig själv - det är en av de mest avgörande faktorerna för ett bra samtal.
  • Skaffa dig modeller för att förstå vad som sker i ett samtal.

Vill ni exempelvis förändra era utvecklingssamtal från att vara något av en halvdöd ritual man bockar av till att bli ett inspirerande verktyg som du glöder inför att använda så är Nils-Eric Tedgård rätt person.

Om ni istället bara vill ha en inspirerande föreläsare som vågar ta kontakt med publiken och improvisera - då är Nils-Eric också rätt person.
- Konsten att lyssna - Del 1
Konsten att lyssna - Del 1 - Nils-Eric Tedgård

Detta är den första av två delar i Nils-Eric Tedgårds föreläsning Konsten att lyssna.

Det svåraste i ett samtal är inte att prata utan att lyssna. Föreläsningen lämpar sig både för erfarna och nybörjare i professionella samtal.

Här får du några tips på grundläggande förhållningssätt för att vara en god lyssnare. Något att tänka på oberoende av hur erfaren man är av professionella samtal. Kunskaper som du har nytta av även privat.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du undviker missförstånd och konflikter och hur du gör om konflikter och missförstånd uppstått.
  • Hur du får motparten att känna sig bekräftad, delaktig och får lust att ta ansvar.
  • Varför du bör se upp med "varför"-frågan.
  • Hur organisationen drastiskt höjer sin kunskap i samtalsmetodik.
  • Hur du hjälper motparten att förtydliga var hon befinner sig med hjälp av skalfrågor.
  • Hur du hjälper motparten att uttrycka sina behov med hjälp av "trollspö-frågan".
  • Hur du uppmuntrar motparten att samtala utan att du frågar.

Tidsåtgång: 37 minuter
6. Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård
Nils-Eric Tedgård är bland Sveriges mest erfarna och kompetenta utbildare kring samtalsmetodik och framförallt utvecklingssamtalet. Han har arbetet med alla tänkbara företag och organisationer från Skanska AB och Rosenbad till Svenska Lantägg AB.

Med sin utbildning till leg. psykolog och tjugoåriga erfarenhet som utbildare vet han vad som är de avgörande faktorerna för att ett samtal ska leda vidare och kan förmedla detta. Han har också tagit fram de verktyg som en organisation behöver för att säkerställa, vidareutveckla och höja kvalitén på sina samtal - dessutom på ett synnerligen enkelt och kostnadseffektivt sätt.


Några av Nils-Erics käpphästar är:
  • Lär dig att lyssna - då har du det viktigaste och svåraste gjort i samtalet.
  • Känn dig själv - det är en av de mest avgörande faktorerna för ett bra samtal.
  • Skaffa dig modeller för att förstå vad som sker i ett samtal.

Vill ni exempelvis förändra era utvecklingssamtal från att vara något av en halvdöd ritual man bockar av till att bli ett inspirerande verktyg som du glöder inför att använda så är Nils-Eric Tedgård rätt person.

Om ni istället bara vill ha en inspirerande föreläsare som vågar ta kontakt med publiken och improvisera - då är Nils-Eric också rätt person.
- Konsten att lyssna - Del 2
Konsten att lyssna - Del 2 - Nils-Eric Tedgård

Detta är den andra och sista av två delar i Nils-Eric Tedgårds föreläsning Konsten att lyssna.

Det svåraste i ett samtal är inte att prata utan att lyssna. Föreläsningen lämpar sig både för erfarna och nybörjare i professionella samtal.

Här får du fler tips på grundläggande förhållningssätt för att vara en god lyssnare. Något att tänka på oberoende av hur erfaren man är av professionella samtal. Kunskaper som du har nytta av även privat.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad som är risken med att avbryta någon.
  • Hur du kan förhålla dig till antecknandet under samtalet.
  • Vikten av att minnas.
  • Viktigaste aspekterna i ett samtal.
  • Vad empati är.
  • Att bemöta en generalisering.
  • Vikten av att glömma sig själv och att sätta den andre i centrum.
  • Vad komfortgränsen är.
  • Vikten av att fundera på vad man inte pratar om.
  • Att finna bilder för subtilare aspekter av samtalet.
  • Vikten av att bekräfta innehåll och känsla (genom en övning).

Tidsåtgång: 38 minuter
7. Malin Trossing
Malin Trossing
Malin Trossing är ledarskapsexpert som gör organisationer effektivare och modigare. Flera av hennes böcker har utsetts till Årets ledarskapsbok och hon är Chefstränare på Chef.

Malin Trossing arbetar med ledarskap, förändring och med att göra chefer modiga nog att välja det som är bäst för respektive organisation. Erfarenheterna sträcker sig från organisationer som SAAB, Ericsson, Sony Ericsson, och Svenska Spel samt på mindre start-ups som Jadestone och Cell.
- Det modiga ledarskapet
Det modiga ledarskapet - Malin Trossing

Malin Trossing berättar om det modiga ledarskapet. Malin berättar att chefen har betalt för att vara modig. Vi får höra om hur det är att behöva skriva en lista på människor som ska sägas upp, om vikten av att motivera och inspirera människor.

Malin Trossing ger en föreläsning som syftar till att inspirera chefer till att vara lite modigare.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Om vikten av att våga framföra obekväma budskap.
  • Insikter av konsekvenser av att chefer inte har mod.
  • Nästan alla katastrofer kan undvikas om chefer vågar lyssna och agera på information.
  • Råd kring hur vi kan skapa ett modigare klimat.

Tidsåtgång: 22 minuter
8. Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg är grundare till Ekerö Utbildning AB och är en riktig specialist på mänskligt beteende, hur människor får saker gjorda och på kommunikation.

Hillevi Cederberg arbetar dagligdags som utbildare för Astrakan, KKL och har tidigare arbetat med kompetensutvecklingsfrågor på Cap Gemini. Hillevi brinner för att hjälpa människor att bli bättre utövare av sitt ledarskap.
- Beteendestilar och kommunikation
Beteendestilar och kommunikation - Hillevi Cederberg

Hur pratar man med bönder på bönders vis? Hillevi Cederberg berättar om hur vi som personer kan nå fram i vår kommunikation med andra människor. Hur påverkar vi andra människor avseende att locka, motivera människor och lösa problem redan innan problemen uppstår?

Hillevi går igenom olika modeller och tekniker för att bygga förtroende mellan människor. Lär dig att kommunicera positivt och effektivt.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • En genomgång av de fyra kommunikationsstilarna.
  • Vad som utmärker de olika kommunikationsstilarna.
  • Hur du blir en brilliant kommunikatör med förmåga att få med dig andra.
  • Olika kommunikationsstilar kan göra att människor inte når fram till varandra.

Tidsåtgång: 10 minuter
9. Micke Darmell
Micke Darmell
Micke Darmell är en mötesevangelist eller rådgivare inom möten om du så vill. Hans mission är att förbättra möteskulturen i Sverige. Under sina föreläsningar tar han upp varför det ser ut som det gör och hur du kommer ur denna "mötesfälla".

Micke inspirerar samtidigt som han ger konkreta exempel på hur du ska förbättra dina interna möten. Föreläsningarna bygger på forskning, fakta och egna erfarenheter efter drygt 20 år i mötesindustrin.
- Meeting management
Meeting management - Micke Darmell

Hur mycket tid och pengar lägger er organisation ut på alla interna och externa möten? Hur mycket effekt får ni ut av dessa möten?

Micke Darmell är mötesevangelisten som sätter siffror på möten och som kommer med råd kring hur vi kan få mer ekonomi och resultat av alla möten. Ett föredrag som varje organisation borde ha lyssnat på redan för många år sedan. Passa på och ta del av Micke Darmells insikter innan er organisation hinner ha hundratals ineffektiva möten till.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Betydelsen av Meeting Management är att optimera effekten av alla möten i en organisation.
  • Självklart - Sunt förnuft - Alla vill väl! är uttryck som bör slopas. Det som är sunt förnuft eller självklart för någon, är inte samma sak för den andre. Alla vill väl men gör inte alltid sitt bästa för att bidra till mötet.
  • Mötet är det strategiska verktyget för att nå mål och visioner och fungerar också som stark kulturbärare i företag och organisationer.
  • Kompetens, förhållningssätt och den fysiska miljön är avgörande för mötets kvalitet.
  • Många ledare och mötessamordnare saknar idag utbildning i att leda möten. Improduktiva möten kostar idag företag och organisationer miljarder, något som kan och kommer ändras i samband med att vi blir bättre på att hålla högkvalitativa möten!

Tidsåtgång: 42 minuter

Total speltid: 5 timmar, 31 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att bredda ledarskapet för att fungera effektivare i organisationen och skapa förståelse för fler aspekter av ledarskapet.


Innehåll

  • Hur du lyssnar effektivt
  • Hur ledare bör bete sig vid kristider
  • Medial kriskommunikation
  • Få ut mer ur utvecklingssamtalet
  • Hälsoorienterat ledarskap
  • Vad innebär gott chefskap?
  • Genomgång av beteendestilar
  • Kommunikation mot olika personlighetstyper
  • Mötesteknik
  • Chefens ansvar i tuffa frågor


Utbildningen vänder sig till

Seniora ledare, HR, Chefer, projektledare, skiftledare och dig som någon gång har ledarrollen.