Medial krishantering

1. Hans Uhrus
Hans Uhrus
Hans Uhrus har mångårig erfarenhet av kommunikations- och mediahantering i samband med krissituationer. Med rätt utbildning i ryggen står du och din organisation trygg och förberedd den dagen blixten slår ner och ni har goda möjligheter att ta väl hand om såväl varumärke som medarbetare och kunder.
- Medial kriskommunikation
Medial kriskommunikation - Hans Uhrus

Hans Uhrus bjuder på såväl goda som mindre lyckade exempel på när företag och organisationer hamnat i en situation som gått utanför ramen för det vardagliga. Kriser kan vara av olika slag. Kriser kan drabba företaget eller någon av företagets medarbetare internt. De kan också vara vara av andra slag som att oljeledningar brister eller fartyg sjunker.

Hans ger konkreta råd om faktasök, strategier och hur kontakt med media bäst bör skötas genom en kris. Hans Uhrus berättar hur du hanterar din hemsida och kontakter via sociala medier. Som en genomgående röd tråd tipsar Hans oss om att ha beredskap. Alla ska veta vad som gäller när det oförutsedda händer.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Förebilder inom medial krishantering.
  • Hur du lägger upp förberedelser, struktur och organisation.
  • Ta reda på fakta och var alltid ärlig mot media. Visa empati.
  • Ta initiativet - var proaktiv!
  • Du får en lista på hur krisen ska hanteras steg-för-steg.

Tidsåtgång: 53 min
2.

- Ledarskap i kristider
Ledarskap i kristider -

Percy Barnevik för ett utbildande samtal med Cicci Elwin om olika typer av kriser och vad en ledare kan göra. Percy pratar om early warnings och om att ha mod att våga agera. Vi får höra om vanliga misstag som sker både i högkonjunktur och i lågkonjunktur.

Samtalet belyser hur en ledare bör hantera journalister vid mediala kriser och hur man gör för att behålla motivationen hos medarbetare när många avskedats. Percy Barnevik pratar om chefens fälla i att drunkna i arbetsuppgifter skapade av att medarbetare frågar om saker varvid arbetsuppgifter delegeras uppåt. Vi får lära oss om behovet av att vara en empatisk ledare i svåra tider och massor med fler råd lämpliga för dig som är chef eller VD.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur ledare ska hantera konjunkturkriser.
  • Hur ledare ska hantera mediala kriser.
  • Svåra tider kräver empatiska ledare.
  • Hur ledare ska agera för att kunna motivera människor efter stora uppsägningar.
  • Nackdelar med Management by walking around.

Tidsåtgång: 31 minuter
3. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter

Total speltid: 2 timmar, 48 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen ger kunskaper om hur du ska agera under och efter ett medialt krisläge.


Innehåll

  • Vad som ska ingå i en krishandlingsplan
  • Hur du förbereder en organisation på krishantering
  • Hur du jobbar steg för steg genom krisen
  • Vem tar initiativet till kommunikation i ett krisläge?
  • Hur vi ska kommunicera med media
  • Vad vi ska göra när i vår krishantering
  • En mall för hur vi gör ett bra pressmeddelande
  • Hur du känner av hur din mediala krishantering fungerar
  • Vilken typ av story och fakta ska du berätta när
  • Hur du skapar omvärldsbevakning
  • Hur du framgångsrikt får ut ett pressmeddelande


Utbildningen vänder sig till

Ledningsgrupp, informationsansvariga, chefer och dig som arbetar med extern kommunikation.