Service och bemötande

1. Peter Siljerud
Peter Siljerud
Peter Siljerud är trendspanare på Futurewise och har en bakgrund från Kairos Future och som omvärldsanalytiker på Intel. Peter Siljerud ger oss en effektiv snabb och tydlig karta av framtiden inom flertalet utvecklingsområden. Om er organisation vill ligga steget före andra bör ni lyssna på Peter Siljerud.
- Kvalitetssamhället
Kvalitetssamhället - Peter Siljerud

Vad gör en missnöjd kund som inte uppskattar butikens service och bemötande? Peter Siljerud gick hem och skrev på sin blogg om hur affärens personal betedde sig.

Peter Siljerud berättar att vi idag litar på våra vänners rekommendationer och på vad andra konsumenter skrivit online om företags service och produkter. Det blir allt viktigare att arbeta med företagets kvalitet för att undvika att företaget får negativ kritik på något av de stora internettjänster där olika former av feedback samlas.

Det finns idag hemsidor där du kan läsa om vilken läkare i Sverige som är populärast och det finns hemsidor där anställda kan ranka sin egen arbetsgivare. Det har aldrig varit viktigare att lämna ett bra intryck.

Det företag som inte arbetar hårt med personalens service, attityd och kvalitet på leverans har inga goda framtidsutsikter. Peter Siljerud berättar hur dagens och framtidens konsumenter skapar kvalitetssamhället.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur påverkar betygssajter som Rejta och Reco leverantörer och konsumenter?
  • Hur en praktikant på ett café kan påverka hela företagets omsättning.
  • Facebook, Twitter och Blogg. Arbetsgivarna letar Digital Dirt om blivande anställda.
  • Innebörden av att vi i mobiltelefoner läser betyg om butiker och restauranger.
  • Varför det snart är omöjligt för företagare att leverera mindre än högsta möjliga kvalitet.

Tidsåtgång: 15 minuter
2.

-
-


Tidsåtgång:
3. Stig-Arne Bäckman
Stig-Arne Bäckman
Stig-Arne Bäckman har vigt sitt liv åt att motivera medarbetare. Han vill väcka lust, kraft och energi hos människor.

Stig-Arne började sin resa med att ställa krav på att socialtjänsten i Skellefteå skulle väcka drömmar och lyfta människor till stordåd. Han ville att socialtjänsten skulle rusta människor till att bygga sig en bättre framtid.

Samma tankar om vad som gör att människor känner sig sedda och hur man skapar en förstklassig attityd har Stig-Arne använt för att stärka näringslivet i många år. Stig-Arne har brunnit för att skapa ett bättre samhälle i många år, inte minst genom legendariska Urkraft som han var med och grundade. Idag är Stig-Arne Bäckman chef för OCN som kvalitetssäkrar lärande utanför det ordinarie utbildningssystemet.
- Har ni tänkt färdigt och slutat våga tänka nytt?
Har ni tänkt färdigt och slutat våga tänka nytt? - Stig-Arne Bäckman

Tänker er organisation nytt eller har ni tänkt färdigt? Allt för många organisationer har tappat sin kraft, vilja till att förbättra och har glömt bort den effekt kunden söker.

Hur finner man kraft, lust och energi? Stig-Arne Bäckman har länge varit verksam med att hjälpa människor att få människor att känna sig sedda och bli motiverade.

Hur långt har er organisation kommit? Vad känner människor när de lämnar ett möte med er? Stig-Arne Bäckman lyfter perspektiven och undrar om vi lyckas lyfta drömmar hos de vi träffar. Stig-Arne berättar om hur socialtjänsten ska ge folk drömmar och handlingsplan till ett bättre liv. Stig-Arne vill att nyföretagarcentrum ska få människor att uppleva att de är på väg att bli framgångsrika företagare.

Den här föreläsningen handlar om att ta ansvar för att verkligen leverera en verksamhet av klass, att personal ska förstå syftet med sin tjänst och få människor att känna sig sedda och bekräftade. Föreläsningen är lämplig för alla ledare och för personal som inte har en förstklassig attityd. En insiktsfull föreläsning som kan användas som tankeväckande kickoff för all personal och som bör ses som obligatorisk för dig som arbetar på myndighet eller i kommunal sektor.

Föreläsningen handlar om medarbetarskap och om att ta tag i saker och göra dem på riktigt.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur skapar vi en kampvilja hos medarbetare?
  • Kommuner administrerar ofta människor i stället för att hjälpa människor.
  • Vilka krav borde vi ställa på företag och kommunal verksamhet?
  • Oengagerade människor kan vara otränade på att ta ansvar.
  • Det är ofta brist på ställen där anställda kan få ta ansvar.

Tidsåtgång: 53 minuter
4. Mats Danielsson
Mats Danielsson
Mats Danielsson kallas för Etikettdoktorn då han vet vad som är gångbart och vad vi bör undvika. Mats Danielsson pratar om stil, bemötande och om vett och etikett.

Svenskt privatliv och svenskt näringsliv har tappat mycket av sitt forna vett och etikett. Mats Danielsson råder bot på ert beteende och skapar nya möjligheter för er privat och i affärslivet.
- Framgångsrikt bemötande
Framgångsrikt bemötande - Mats Danielsson

Det är de små detaljerna som betyder allt för att bli framgångsrik i bemötande. Du är en spegelbild av din arbetsmiljö och kunder känner av hur du mår via ditt bemötande.

Mats Danielsson berättar om hur människor resonerar och illustrerar varför så få människor accepterar förändring på arbetsplatser. I föreläsningen belyses hur organisationens affärsmässiga bemötande ofta härstammar från seder som vi sedan länge slutat att tillämpa. Vi känner oftast inte till orsaken bakom varför vi beter oss som vi gör samtidigt som vi inte är villiga att ändra på beteende och bemötande.

Varför lämnar dina kunder dig? Vad är vett och etikett i annonsering och affärsmodell? Mats Danielsson berättar hur företags affärsmodeller skapar bemötande som gör att många säljare faktiskt skrämmer iväg kunderna när de gör som de är tillsagda.

I föreläsningen presenteras statistik över hur många kunder som lämnar ett företag för att de är missnöjda med sitt bemötande och du får lära dig hur mycket personal som medvetet lågpresterar eller väljer att säga upp sig för att de ogillar bemötandet från en kollega.

Mats Danielsson är känd som etikettdoktorn och med humor och historik berättar han om både vad som utmärker ett gott affärsmässigt bemötande och var ordet vänsterprassel kommer från.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • 67 % av de som byter leverantör gör det för att de ogillar leverantörens attityd.
  • Ofta vet ingen anledningen till varför företagskulturen är som den är.
  • 57 % av alla affärsmässiga beslut fattas på känslomässiga grunder.
  • Känslomässigt fattade beslut motiveras rationellt inför andra.

Tidsåtgång: 38 minuter
5. Per Furumo
Per Furumo
Per Furumo är sångaren och pedagogen som blev kommunikationskonsult. Utifrån sina erfarenheter från samarbeten med flera av världens främsta dirigenter, sångsolister och orkestrar har Per förpackat och omsatt sina kunskaper för näringslivet.

Bland kunderna finns en mängd av Sveriges stora företag och organisationer, de ledande advokat- och revisionsbyråerna och många andra. Idag arbetar Per enbart med sina företag Voice and Message AB och Röst och Budskap AB.

Pers motto lyder: Vad vi säger är viktigt, HUR kan avgöra genomslaget!
- Världens bästa presentation
Världens bästa presentation - Per Furumo

Vad vi säger är viktigt - men HUR vi säger det kan avgöra genomslaget!

Nu för tiden är bemötandet och tilltal mer viktigt än någonsin då bruset kring själva produkten är högre än någonsin. Därför är genomslaget så pass viktigt och kan till och med vara avgörande för själva affären.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du når fram med full effekt
  • Hur man fångar och fängslar sin omgivning
  • Hur du tar den plats som du förtjänar
  • Estradpondus

Tidsåtgång: 12 minuter
6. Magnus Widgren
Magnus Widgren
Magnus Widgren har arbetat med försäljning och marknadsföring i hela sitt liv och en känd profil i reklambyråsverige. Sveriges kanske vassaste försäljare beskrev Magnus Widgren som en av de mest kompetenta marknadsförarna i Sverige.

Magnus Widgren har intervjuat många av Sveriges absolut mest framgångsrika personer och frågat dem om deras bästa tips och råd. Författaren Magnus ger ut böcker som lär oss bli bättre på att sälja och på att utöva inflytande över andra människor.
- Sveriges 10 bästa påverkare - Del 1
Sveriges 10 bästa påverkare - Del 1 - Magnus Widgren

Magnus Widgren har kartlagt de 10 personer i Sverige som är bäst på det som de gör i sin bransch. I denna föreläsning berättar Magnus Widgren om dessa personers bästa råd och deras gemensamma nämnare. Vi får lära oss om hur dessa personer får andra människor att göra det som de vill att de ska göra.

Vi får lära oss massor med nyttig kunskap tex. Framgångsrika säljare får dig att känna att du är en del av en grupp om du gör som säljare önskar. Framgångsrika människor är personer som vi litar på och som skapar förtroende.

Föreläsningen passar alla människor och är extra lämplig för säljare och marknadsförare. Föredraget passar perfekt på kickoff.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Det är lättare att påverka människor i grupp än när de är ensamma.
  • Plocka framgång från en bransch och applicera metoderna i din egen bransch.
  • Du ska lägga ner maximalt med tid på att bygga upp förtroendet för dig och dit företag.
  • Du måste aktivt bygga upp dina kunders humör.
  • Vad du behöver göra för att få din vilja igenom.

Tidsåtgång: 28 minuter
7. Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg är grundare till Ekerö Utbildning AB och är en riktig specialist på mänskligt beteende, hur människor får saker gjorda och på kommunikation.

Hillevi Cederberg arbetar dagligdags som utbildare för Astrakan, KKL och har tidigare arbetat med kompetensutvecklingsfrågor på Cap Gemini. Hillevi brinner för att hjälpa människor att bli bättre utövare av sitt ledarskap.
- Beteendestilar
Beteendestilar - Hillevi Cederberg

Relationer! Varför har vi lättare att umgås med människor som har vissa beteenden och jobbigare att umgås med andra? Detta föredrag fokuserar på att lära oss hur vi tolkar olika beteenden och skapar en positiv personkemi.

Hillivi Cederberg berättar om olika beteenden och hur vi reagerar på dessa beteenden. Vi får bland annat lära oss vem i organisationen som är drivande och hur olika beteenden påverkar arbetsplatsens gruppdynamik. Ett inspirerande klokt föredrag som passar alla oavsett om du kan allt om beteendevetenskap eller om du är nubörjare och behöver bli en lite bättre säljare eller en vassare chef.
Tidsåtgång: 55 minuter
8. Magnus Widgren
Magnus Widgren
Magnus Widgren har arbetat med försäljning och marknadsföring i hela sitt liv och en känd profil i reklambyråsverige. Sveriges kanske vassaste försäljare beskrev Magnus Widgren som en av de mest kompetenta marknadsförarna i Sverige.

Magnus Widgren har intervjuat många av Sveriges absolut mest framgångsrika personer och frågat dem om deras bästa tips och råd. Författaren Magnus ger ut böcker som lär oss bli bättre på att sälja och på att utöva inflytande över andra människor.
- Sveriges 10 bästa påverkare - Del 2
Sveriges 10 bästa påverkare - Del 2 - Magnus Widgren

Magnus Widgren har kartlagt de 10 personer i Sverige som är bäst på det som de gör i sin bransch. I denna föreläsning berättar Magnus Widgren om dessa personers bästa råd och deras gemensamma nämnare. Vi får lära oss om hur dessa personer får andra människor att göra det som de vill att de ska göra.

Vi får lära oss massor med nyttig kunskap tex. Framgångsrika säljare får dig att känna att du är en del av en grupp om du gör som säljare önskar. Framgångsrika människor är personer som vi litar på och som skapar förtroende.

Föreläsningen passar alla människor och är extra lämplig för säljare och marknadsförare. Föredraget passar perfekt på kickoff.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Tonvis med handfasta råd kring hur vi blir framgångsrika.
  • Om en pryl omges av dyra saker kommer prylen upplevas som billig.
  • Genom att säljaren själv påpekar brister, bygger säljaren fort trovärdighet.
  • Retorik som ökar försäljningen med 30 %.
  • Hur vi får människor att tro att du gillar dem.

Tidsåtgång: 24 minuter
9. Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg är grundare till Ekerö Utbildning AB och är en riktig specialist på mänskligt beteende, hur människor får saker gjorda och på kommunikation.

Hillevi Cederberg arbetar dagligdags som utbildare för Astrakan, KKL och har tidigare arbetat med kompetensutvecklingsfrågor på Cap Gemini. Hillevi brinner för att hjälpa människor att bli bättre utövare av sitt ledarskap.
- Beteendestilar och kommunikation
Beteendestilar och kommunikation - Hillevi Cederberg

Hur pratar man med bönder på bönders vis? Hillevi Cederberg berättar om hur vi som personer kan nå fram i vår kommunikation med andra människor. Hur påverkar vi andra människor avseende att locka, motivera människor och lösa problem redan innan problemen uppstår?

Hillevi går igenom olika modeller och tekniker för att bygga förtroende mellan människor. Lär dig att kommunicera positivt och effektivt.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • En genomgång av de fyra kommunikationsstilarna.
  • Vad som utmärker de olika kommunikationsstilarna.
  • Hur du blir en brilliant kommunikatör med förmåga att få med dig andra.
  • Olika kommunikationsstilar kan göra att människor inte når fram till varandra.

Tidsåtgång: 10 minuter

Total speltid: 6 timmar, 41 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge en god grund om vad god service är för något, väcka intresse för kundfokus och attitydförbättring. Utbildningen skapar förståelse för hur vårt beteende påverkar våra affärer och kunskap om vad som är framgångsrikt beteende.


Innehåll

  • Skillnaden mellan att vara närvarande och stå till förfogande
  • Innebörden av god service
  • Hur en organisation kan väcka servicelusten till liv
  • Statistik på kunders tolleransnivåer
  • Hur framgångsrika kommunikatörer beteer sig
  • Retorik som ökar försäljning
  • Hur vi får människor att tro att vi gillar dem
  • Varför du sällan är i konflikt med kunden
  • Affärsbeslut på känslomässiga grunder
  • Hur vår attityd öppar eller stänger dörrar för oss
  • Samspelet beteende, humör och köpvilja
  • Hur vårt beteende påverkar andras beteende
  • Skillnad mellan bra och dålig service
  • Service och kundvård i en digital värld
  • Sociala medier och service


Utbildningen vänder sig till

Dig som arbetar med bemötande, service, försäljning och dig som upplever att andra människor inte är trevliga mot dig. Utbildningen är lämplig som en intern medarbetarutbildning riktad mot all personal.