Säljchef - 1 - Leda personal

1. Gunnar Ekman
Gunnar Ekman
Gunnar Ekman är polisen som blev ekonomie doktor i organisation och ledarskap vid Handelshögskolan. Gunnar Ekman vann pris för bästa företagsekonomiska avhandling och har i 15 års tid forskat och undervisat i ledarskap. I 10 års tid har Gunnar ansvarat för Handelshögskolans prestigefyllda Executive MBA-program.

1 000-tals chefer har utbildat sig med hjälp av Gunnar Ekmans syn på ledarskap, förändring och affärsmannaskap. Han har breddat sin kunskap med certifieringar i Myers Briggs Type Indicator (MBTI) och Interpersonal Dynamics Inventory (IDI) och är därför en av de få som kombinerar forskning i ledarskap med coachning av chefer.

2003 utkom Gunnar Ekmans bästsäljande bok "Från prat till resultat - Om vardagens ledarskap" på Liber förlag. Boken behandlar samma ämne som Gunnars prisvinnande avhandling och det är rimligt att påstå att Gunnar Ekman är en av de utbildare och föreläsare i Sverige som bäst förstår sig på att stora organisationer styrs genom småprat.
- Ledarskap i verkligheten
Ledarskap i verkligheten - Gunnar Ekman

Gunnar Ekman är forskare och ekonomie doktor i Ledarskap och organisation vid Handelshögskolan i Stockholm och verksam vid Stockholms ledarinstitut. Gunnar är mannen bakom begrepp som Ledarskap genom småprat och föreläser här om praktiskt ledarskap i verkligheten.

Föreläsningen belyser att chefer ofta inte beskriver verksamheten på ett sätt som medarbetare upplever den. Gunnar Ekman berättar att det informella pratet mellan kollegor betyder mer för hur medarbetarna jobbar än policydokument, chefens order eller strategiplaner.

Föreläsningen passar alla människor som någon gång är ledare så som projektledare, chefer och ledningsgrupper. Föreläsningen passar även dig som har eller har haft en chef.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • HUR stora organisationer ofta styrs genom informellt småprat.
  • HUR de riktigt viktiga besluten fattas.
  • HUR organisationskulturer skapas.
  • HUR människors tänkande formar hur arbetsplatser fungerar.
  • HUR chefer ska agera för att leda mer effektivt.

Tidsåtgång: 25 minuter
2. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Ledarskapets viktigaste nyckel
Ledarskapets viktigaste nyckel - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist ger oss den bruksanvisning som hjälper oss att bli bättre i vårt ledarskap. Föreläsningen fokuserar på hur man kan arbeta med feedback och kommunikation för att få medarbetare att förbättra sig självmant. Thomas Lundqvist visar hur man kan få medarbetare att skatta sin egen insats och hur detta förhåller sig till medarbetares psykologi.

Direkt i föreläsningen kastas vi in i begreppet Above Average Effect. Thomas Lundqvist vidarutvecklar resonemanget och lär oss att vi människor tenderar att tycka att vi är lite bättre än genomsnittet. Thomas berättar om hur det vi ofta anser vara väl utförda medarbetarsamtal egentligen är misslyckade dialoger.

Vi har alla mycket att lära av denna föreläsning som borde ses av alla människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man får medarbetare att förbättra sig.
  • Innebörden av begreppet AAE.
  • Lärdomar om vad som är bra och dåliga feedbacksamtal.
  • Ett verktyg för att få effekt i kommunikationen med medarbetare.
  • Hur man får medarbetare att analysera hur denne kan förbättra sig.

Tidsåtgång: 20 minuter
3. Thomas Gross
Thomas Gross
Thomas Gross arbetar med ledarutveckling i det egna bolaget TGAB sedan 1990. Huvudinriktningen är Ledarskapets kommunikation med näringslivet som arena.

Verksamheten sträcker sig från seminarie- och processledning till talskrivning och stöd i ledarkommunikation internt i företaget såväl som externt mot marknaden. Thomas Gross leder workshops och förläser regelbundet för IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och Svenska Managementgruppen (Mgruppen).

Thomas är delägare och Senior partner vid Stockholms Ledarinstitut AB. Berg och hav är Thomas Gross främsta passion utanför arbetet och inom kappseglingen har han vunnit såväl SM-guld som VM-guld.
- Alla ledare bör vara personliga
Alla ledare bör vara personliga - Thomas Gross

Thomas Gross berättar om den magi som uppstår när en ledare vågar vara personlig. Thomas tycker att alla ledare bör överväga att vara personliga och delar i föreläsningen med sig av sina egna erfarenheter från näringslivet och seglingens värld.

Gross vidrör ämnen som introduktion av ny ledare, gruppdynamik och hur man effektivt kommunicerar med medarbetare. Ledaren behöver ta plats och sätta agendan för hur arbetsplatsen fungerar samtidigt som ledaren måste våga vara den man redan är.

Föreläsningen passar chefer, projektledare och dig som någon gång är ledare i det stora eller lilla sammanhanget. Thomas Gross ger flera förslag på övningar ni kan göra för att direkt förbättra ledarskapet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du som ledare kan göra det lätt att vara personal under dig.
  • Fördelar med att vara personlig i sitt ledarskap.
  • Vikten av att som chef inge optimism och respekt.
  • Varför vi ska prata till varandra och inte om varandra.
  • Vad en bra ledare är förberedd på.

Tidsåtgång: 28 minuter
4. Gunnar Ekman
Gunnar Ekman
Gunnar Ekman är polisen som blev ekonomie doktor i organisation och ledarskap vid Handelshögskolan. Gunnar Ekman vann pris för bästa företagsekonomiska avhandling och har i 15 års tid forskat och undervisat i ledarskap. I 10 års tid har Gunnar ansvarat för Handelshögskolans prestigefyllda Executive MBA-program.

1 000-tals chefer har utbildat sig med hjälp av Gunnar Ekmans syn på ledarskap, förändring och affärsmannaskap. Han har breddat sin kunskap med certifieringar i Myers Briggs Type Indicator (MBTI) och Interpersonal Dynamics Inventory (IDI) och är därför en av de få som kombinerar forskning i ledarskap med coachning av chefer.

2003 utkom Gunnar Ekmans bästsäljande bok "Från prat till resultat - Om vardagens ledarskap" på Liber förlag. Boken behandlar samma ämne som Gunnars prisvinnande avhandling och det är rimligt att påstå att Gunnar Ekman är en av de utbildare och föreläsare i Sverige som bäst förstår sig på att stora organisationer styrs genom småprat.
- Förändringens nyckel
Förändringens nyckel - Gunnar Ekman

Gunnar Ekman berättar om vad som krävs för att en företagsledning ska kunna få med sig medarbetare i en förändring. Gunnar Ekman går igenom förändringens fyra rum.

Föreläsningen passar dig som är chef, i ledningsgrupp, projektledare eller förändringsagent. Gunnar Ekmans föreläsning är lämplig för all personal att lyssna på i samband med att en förändring ska äga rum.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Olika stadier/rum människor kan gå igenom under en förändring.
  • Var i en förändringsprocess människor ofta har energi.
  • Var i en förändringsprocess människor är förvirrade.
  • Förståelse för chefens och medarbetarens syn på förändring.
  • Hur människor agerar under en förändringsprocess.

Tidsåtgång: 10 minuter
5. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress
Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress - Niclas Mårdfelt

Jobbar du för mycket för att få gjort det du i alla fall ska göra? Niclas Mårdfelt har forskat i vad som får personal att prestera mer mot organisationens mål utan att öka arbetsbelastning eller stress. Med humor, inspiration och en gnutta provokation får vi lära oss vad som präglar de organisationer som idag vinner konkurrenskraft på övriga organisationers bekostnad. Niclas bjuder här på insiktsfulla kunskaper signerade företaget Proud People med dess ledstjärna Proud People Perform.

Föredraget behandlar framtidstrender, time management och varför vi kommer att se på det slitna begreppet skapa värde för kund i fler dimensioner framöver. I denna föreläsning levereras både prestationsfilosofi och handfasta tydliga råd om vad som ökar er konkurrenskraft redan idag. En del av kunskaperna kan användas för att skapa förståelse för vad som gör att förbättringsarbete och lean-arbete får ett ännu bättre resultat.

Föreläsningen är lämplig som kickoff och skapar nytänkande. Säljare och affärsutvecklare ges information och strategi för att skapa fler intäkter och föreläsningen bör ses som obligatorisk utbildning för alla i ledande befattning oavsett sektor. Eller som Niclas skulle sagt 5% ändrat beteende kan fördubbla vinsten! Vi jobbar idag för mycket för att få gjort det vi i alla fall ska göra!


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • VAD som skapar konkurrenskraft redan idag som få företag har koll på.
  • Exempel på kunskaper som gör personal vassare.
  • Ytterst få personer ägnar sin tid åt det som ett företag kan ta betalt för.
  • Framgångstankar kring time management och hur vi skapar mer värde för kund.
  • HUR vi skapar mer värde till kund på samma tidsmässiga insats.

Tidsåtgång: 50 minuter
6. John Steinberg
John Steinberg
John Steinberg är fil dr i pedagogik och författare till 48 böcker om inlärning, ledarskap, skolan, värderingar och kommunikation. Namnet ”Pedagogdoktorn” fick John av tidningen Personal & Ledarskap när han var aktiv som krönikör i den tidningen.

I 26 år höll han kursen ”Pedagogik i praktiken” som gav utbildare viktig information om hur de kunde underlätta lärande för sina kursdeltagare. Idag är ”Pedagogik i praktiken” en beställbar utbildning, som föreläsning, heldagsutbildning eller kurs.

John är känd för sitt enkla och engagerande sätt att föreläsa och skriva. Hans föredrag och kurser innehåller, förutom viktiga principer, många tydliga exempel som ger deltagarna möjlighet att uppleva och prova på de idéer och metoder för att underlätta lärande som John presenterar. Johns metoder bygger på stor interaktivitet med deltagarna.

John Steinberg har omfattande erfarenhet av pedagogutbildningar både inom skolan och näringslivet.
- Co-coaching
Co-coaching - John Steinberg

John Steinberg utbildar oss i att coacha varandra på jobbet. John berättar att kollegialt lärande är ett begrepp som allt oftare används för att visa på betydelsen av en lärande organisation, en organisation där medarbetarna och cheferna ständigt lär av sina misstag och framsteg. Det finns många metoder för kollegialt lärande, från traditionella studiecirklar och kursverksamhet till metoder för självhjälp och självanalys.

Detta föredrag presenterar idén om co-coaching, som förenklat betyder att ”Jag hjälper dig. Du hjälper mig.” Två personer kommer överens om att träffas under en bestämd tid. Under halva tiden är den ena personen i coachrollen, medan den andra berättar om sina lärdomar och dilemman. Efter halva tiden så byter man roller.

Föredraget ger exempel på kloka frågor att ställa och hur co-coaching kan organiseras. Referensbok är John Steinbergs bok Mentorskap, coaching och co-coaching.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Vad kollegialt lärande innebär.
  • Grunderna till co-coaching.
  • Skillnaden mellan coaching och mentorskap.
  • Klargörande frågor.

Tidsåtgång: 9 minuter
7. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Hur får man effekt i verksamheten?
Hur får man effekt i verksamheten? - Niclas Mårdfelt

Framtidens vinnare får effekt av sitt arbete. Definitionen på fanatism är att göra samma sak gång på gång utan att få önskat resultat. Hur gör vi för att fullfölja allt som vi önskar? Niclas Mårdfelt är en av Sveriges främsta experter på att ändra vuxna människors beteenden och till att få personal att prestera mer.

Niclas Mårdfelt föreläser för 500 personer som arbetar i kommuner med tillsyn på temat - Hur får vi effekt av det vi gör? Vi får lära oss vad som krävs av framtidens arbetsmarknad, hur vi presterar mer på minskad tid med minskad stress och hur vi skapar äkta arbetsglädje.

Föredraget behandlar förändringsbenägenhet och hur vi får vuxna människor att ändra på sitt beteende. I just denna föreläsning har Niclas Mårdfelt plockat ihop några valda delar av sina specialistområden för att dagen skulle anpassas efter publikens behov.

Även om Niclas bara ger grunder i flera ämnen finns det garanterat mycket i denna föreläsning som kan få dina säljare att sälja bättre, få din personal att ta ansvar och få fler att bli hälsosammare.

Ett intressant, provocerande och lärorikt föredrag som det vore tjänstefel att inte titta klart på! Ett måste för all personal!


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • HUR får vi människor att fullfölja direktiv, strategier och planer.
  • HUR människor presterar mer på minskad tid med minskad stress.
  • Lärdomar om kunskaper som skapar framtidens vinnare i informationssamhället.
  • HUR vi får personal att ta ansvar för effekten av en arbetsuppgift.
  • HUR vi bygger en ny framgångsrik personalkultur på 20 minuter.
  • Massor med kunskaper om individers förändringsbenägenhet.

Tidsåtgång: 1 timme, 42 minuter
8. John Steinberg
John Steinberg
John Steinberg är fil dr i pedagogik och författare till 48 böcker om inlärning, ledarskap, skolan, värderingar och kommunikation. Namnet ”Pedagogdoktorn” fick John av tidningen Personal & Ledarskap när han var aktiv som krönikör i den tidningen.

I 26 år höll han kursen ”Pedagogik i praktiken” som gav utbildare viktig information om hur de kunde underlätta lärande för sina kursdeltagare. Idag är ”Pedagogik i praktiken” en beställbar utbildning, som föreläsning, heldagsutbildning eller kurs.

John är känd för sitt enkla och engagerande sätt att föreläsa och skriva. Hans föredrag och kurser innehåller, förutom viktiga principer, många tydliga exempel som ger deltagarna möjlighet att uppleva och prova på de idéer och metoder för att underlätta lärande som John presenterar. Johns metoder bygger på stor interaktivitet med deltagarna.

John Steinberg har omfattande erfarenhet av pedagogutbildningar både inom skolan och näringslivet.
- Den lönsamma hälsningen
Den lönsamma hälsningen - John Steinberg

Gratulerar till ditt nya jobb som varuhuschef! Du har tre veckor på dig för att kompetensutveckla din personal, innan din nya butik öppnar. Du bör genast reflektera över vad som menas med kompetens och vilka ingredienser som finns i begreppet kompetens.

Kompetens består av tre faktorer: Kunskap, attityd och beteende. I detta föredrag förklaras innebörden av dessa tre ingredienser och hur du kan kompetensutveckla dig själv och dina medarbetare som du har omkring dig.

Kunskap är en självklarhet. Rätt attityd vet vi är viktigt. Men vi bör ägna mer uppmärksamhet åt detta med kundbeteende och det personliga uppträdandet. Vad betyder till exempel ”en lönsam hälsning” och hur går det till? Referensboken är Hitta styrkorna (Liber).


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Tre ingredienser i begreppet kompetens.
  • Betydelsen av att arbeta med personalens kompetensutveckling.
  • Beteendeaspekter av begreppet kompetens i praktiska handlingar.
  • Vad en chef behöver tänka på när denne vill förbättra service och attityd.
  • Vad du som invid bör tänka på i ditt kundbemötande.

Tidsåtgång: 12 minuter
9. John Steinberg
John Steinberg
John Steinberg är fil dr i pedagogik och författare till 48 böcker om inlärning, ledarskap, skolan, värderingar och kommunikation. Namnet ”Pedagogdoktorn” fick John av tidningen Personal & Ledarskap när han var aktiv som krönikör i den tidningen.

I 26 år höll han kursen ”Pedagogik i praktiken” som gav utbildare viktig information om hur de kunde underlätta lärande för sina kursdeltagare. Idag är ”Pedagogik i praktiken” en beställbar utbildning, som föreläsning, heldagsutbildning eller kurs.

John är känd för sitt enkla och engagerande sätt att föreläsa och skriva. Hans föredrag och kurser innehåller, förutom viktiga principer, många tydliga exempel som ger deltagarna möjlighet att uppleva och prova på de idéer och metoder för att underlätta lärande som John presenterar. Johns metoder bygger på stor interaktivitet med deltagarna.

John Steinberg har omfattande erfarenhet av pedagogutbildningar både inom skolan och näringslivet.
- Hitta styrkorna
Hitta styrkorna - John Steinberg

Vilka styrkor har du som har bidragit till dina framgångar? Vad har du för personlig drivkraft? Vad är unikt med dig som person? John Steinberg ger en utbildning som handlar om personlig utveckling syftandes till att du ska finna de vägar som tar dig till dina mål eller generell framgång.

John Steinberg undersöker skillnaden mellan traditionella och otraditionella styrkor. Traditionella styrkor är det som skolan och samhället ofta ser och uppmuntrar – om man är duktig på att läsa, skriva, idrotta eller roa andra, så värderas det högt.

John Steinberg utbildar om andra styrkor som kan bidra till framgång och lycka – förmågan att vara en lojal vän, att få andra att må bra, att skapa en bra stämning i en grupp, att övertyga, att vara en entusiast, att vara bra på att kommunicera m.m.

Att hitta styrkor är inte bara en metod utan representerar en filosofi om hur människor utvecklas. Föredraget bygger på tesen att människor utvecklas snabbast och bäst med utgångspunkt från sina styrkor. Allt för ofta finns fokus på svagheter och förbättringsområden. Så måste man göra ibland, men 80/20-regeln menar att det är bättre att fokusera på att utveckla sina talanger. Referensbok: Hitta styrkorna (Liber).


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Skillnaden mellan traditionella och otraditionella styrkor.
  • Betydelsen av 80/20-principen.
  • Hur du kan söka dina och andras styrkor.
  • Vad styrketeori är och om Marcus Buckinghams forskning.

Tidsåtgång: 14 minuter

Total speltid: 5 timmar, 32 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge säljchefer nya verktyg när de försöker få sina medarbetare att uppnå säljmål.

Innehållet fokuserar på ledarskap, motivation och förändring.


Innehåll

  • Hur du skapar en säljfrämjande kultur
  • Hur du får fart på medarbetarna
  • Hur du coachar säljare
  • Hur du egentligen bör kommunicera säljmål
  • Verktyg för ledarskap
  • Verktyg för förändringsledning
  • Hur man motiverar personal
  • Råd kring bemötande vi bör ge våra säljare


Utbildningen vänder sig till

Utbildningen passar alla som försöker få personal eller kollegor att verka mer säljfrämjande.