Affärsutveckling - Introduktion

1. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Vad präglar en bra affärsmodell?
Vad präglar en bra affärsmodell? - Niclas Mårdfelt

Hur ser en riktigt bra affärsmodell ut? Varför misslyckas vissa idéer och varför kantas många projekt av inlåsningseffekter?

Att bedriva lönsamma företag är en utmaning både i det stora och i det lilla perspektivet. Niclas Mårdfelt har studerat vad som gör att individer presterar i företag och varför vissa företag lyckas bättre än andra. När han inte coachar företag till framgång så utbildar han aktörer som ALMI och Tillväxtverket. Entreprenören Niclas Mårdfelt har mycket empirisk erfarenhet och här ger han oss vägledning till hur vi kan förverkliga våra projekt mer effektivt och skapa äkta konkurrenskraft.

Föreläsningen är lämplig för alla medarbetare och bör ses som obligatorisk för chefer och alla personer som överväger att starta företag. En föreläsning som skapar konkurrenskraft och som tar upp ämnets grunder. Föredraget tåls att ses om flera gånger.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Värdet för kund är din konkurrenskraft.
  • Hävstångseffekt, skalbarhet och annuitet - så här fungerar de.
  • Billigare att behålla gamla kunder än att ständigt skaffa nya!
  • Den viktiga skillnaden mellan risk och ett riskyllt beteende.
  • Uppbyggnaden hos en bra affärsmodell.
  • Identifiera och åtgärda kostsam icke produktiv arbetstid.

Tidsåtgång: 25 minuter
2. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 1
Analys av nyckeltal - Del 1 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den första av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 17 minuter
3. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 2
Analys av nyckeltal - Del 2 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den sista delen av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 11 minuter

Total speltid: 2 timmar, 23 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att lära människor att få fram affärsmodeller och erbjudanden som är lönsamma och framgångsrika på marknaden.


Innehåll

  • Vad som skapar konkurrenskraft
  • Hur vi effektivt går från ide to market
  • När ska vi avbryta ett utvecklingsprojekt


Utbildningen vänder sig till

Affärsutvecklare, ledningsgrupper, säljare, projektledare och dig som arbetar med förbättringsarbete.