Förhandlingsteknik - 1 - Grundkurs

1. Claes Ottosson
Claes Ottosson
Claes Ottosson är jurist, konsult och specialist på komplicerade förhandlingar. Claes Ottosson är ofta verksam som den person som diskret löser komplicerade förhandlingar som kört fast. Genom åren har Claes utbildat och som konsult bistått aktörer vid förhandlingar i mängder med internationella och nationella sammanhang.

När Claes inte löser konflikter eller sköter förhandlingar utvecklar han verksamheters organisationer och affärer. Denna affärsmässiga och organisatoriska bredd gör Claes till en av våra främsta utbildare avseende förhandling i en rad olika situationer.

Själv beskriver sig Claes som en person som har full fokus på Total Quality Management med kundens interna och externa kundfokus i sikte.
- När ska du inte förhandla?
När ska du inte förhandla? - Claes Ottosson

Förhandlingsspecialisten Claes Ottosson ger oss en kort nyttig föreläsning om när vi INTE ska förhandla. Vi får lära oss om begrepp som förhandlingsmani och om när vi bör runda av en förhandling av affärstaktiska skäl.

Föreläsningen är lämplig för alla människor som är verksamma inom förhandling, inköp, försäljning, avtalsskrivande eller tvistelösning.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Du ska INTE förhandla när du kan förlora allt.
  • När du ska höja priserna i en förhandling.
  • Hur du ska förhålla dig till oetiska krav.
  • Vad som är det viktigaste i en förhandling.
  • Var fokus i en förhandling ska ligga.

Tidsåtgång: 4 minuter
2. Claes Ottosson
Claes Ottosson
Claes Ottosson är jurist, konsult och specialist på komplicerade förhandlingar. Claes Ottosson är ofta verksam som den person som diskret löser komplicerade förhandlingar som kört fast. Genom åren har Claes utbildat och som konsult bistått aktörer vid förhandlingar i mängder med internationella och nationella sammanhang.

När Claes inte löser konflikter eller sköter förhandlingar utvecklar han verksamheters organisationer och affärer. Denna affärsmässiga och organisatoriska bredd gör Claes till en av våra främsta utbildare avseende förhandling i en rad olika situationer.

Själv beskriver sig Claes som en person som har full fokus på Total Quality Management med kundens interna och externa kundfokus i sikte.
- Förhandlingen - En inledning
Förhandlingen - En inledning - Claes Ottosson

Claes Ottosson hjälper oss att få till en bra inledning på vår förhandling eller tvistelösning. Fokus ligger här på den oerhört viktiga förberedelsefasen som kraftfullt påverkar utgången av din förhandling.

Med Claes Ottossons hjälp går vi igenom flera processer kopplade till förhandling, förhandlingens inledning och förhandlingens förberedelsefas.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vikten av kontroll över sitt kroppsspråk vid förhandling.
  • Moment att gå igenom under förberedelsefasen.
  • Hur vi bör bete oss mot motparten.
  • Om den typ av information vi behöver samla.
  • Hur vi bör lägga upp vår taktik och delmål.

Tidsåtgång: 13 minuter
3. Karin Klerfelt
Karin Klerfelt
Karin Klerfelt har en bakgrund från Uppsala universitet och på IBM. Sedan 2004 driver Karin Klerfelt företaget Astracan som är specialiserat på entreprenörsutbildningar i affärsprocessens samtliga steg. Karin brinner för entreprenörskap och driver även GROW Tillväxtarena och GROW Affärsutveckling.

När Karin inte skriver böcker om hur man ska lära sig ta bättre betalt hjälper hon företag att paketera sina erbjudanden. Föreläsaren Karin Klerfelt föreläser främst om försäljning, argumentation och förhandling. Kursledaren Karin Klerfelt går på djupet i entreprenörskap och skapar innovationsutveckling.
- Bli en stjärna på att förhandla
Bli en stjärna på att förhandla - Karin Klerfelt

Karin Klerfelt lär oss att bli bättre på förhandling. Föreläsningen fokuserar på att väcka intresse kring ämnet förhandling och lära oss handfasta råd på hur vi kan träna in en bra förhandlingsvana. Karin Klerfelt ger fler mod till att våga förhandla, förmedlar kunskaper från forskning om förhandling och utbildar oss i olika personers förhandlingsstilar.

Föreläsningen belyser förhandlingsstrategier, känslomässiga perspektiv och skillnaden mellan reaktiv och proaktiv förhandling. Oavsett om vi vill få ner priset hos en leverantör, lösa en tvist eller vill höja vår lön så har Karin Klerfelt tips till dig.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Du får bra tips inför förhandling med olika personlighetstyper.
  • Kunskaper från forskning om förhandling.
  • Viktigast vid förhandling är att skapa win-win-känsla och att göra ett bra förarbete.
  • Bara genom att fråga om ett lägre pris oftare, kommer vi att spara mycket.
  • När du förhandlar ska du kontrollera om säljaren har mandat att förhandla.

Tidsåtgång: 33 minuter
4. Johan Lagerbielke
Johan Lagerbielke
Johan Lagerbielke är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i ekonomisk psykologi. Johan Lagerbielke har specialiserat sig på psykologin kring försäljning och förhandling.

När Johan inte föreläser för företag coachar han och utbildar cirka 100 dagar per år företag i förhandling. Utöver detta har Johan Lagerbielke grundat Handelshögskolans första akademiska utbildning i förhandlingspsykologi inriktad mot företag.
- Vanliga misstag vid förhandling
Vanliga misstag vid förhandling - Johan Lagerbielke

Johan Lagerbielke forskar i psykologin kring försäljning och förhandlingsteknik. I detta föredrag pratar Johan Lagerbielke om vikten av att sätta spelplanen vid förhandling.

Johan berättar att lösningen på förhandlingsproblemet är ofta själva problemet självt. Vid förhandling är psykologin lite annorlunda än normalt. Om du berättar en bra lösning för motparten kommer motståndaren ofta att inte gilla lösningen bara just för att det inte är deras förslag.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad avgör förhandlingen mer än något annat?
  • Den som inte har en plan B, misslyckas ofta med en förhandling.
  • En bra förhandlare fastnar inte i tankar på att dela kakan skapligt jämt.
  • Varför intelligenta snabbtänkta personer ofta misslyckas i förhandlingar.
  • Varför motståndaren ofta inte köper bra lösningar som skapar win win.

Tidsåtgång: 27 minuter
5. Eric Thyrell
Eric Thyrell
Eric Thyrell är en föreläsare som inte lämnar någon oberörd. Med sin stora entusiasm, energi och humor har han utbildat över femtontusen personer i ämnen som försäljning, kundservice, konflikthantering och kommunikation.

I den långa listan av företag han utbildat och föreläst för finns bla: Ernst & Young, Nordea, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån, Danske Bank, Swedbank, Stureplansgruppen, Logica, Bonniers Förlag, Polisen, Myresjökök och Tech Data.

Mottot med Erics föreläsningar är att det ska vara kul att gå på utbildning. Därför blir han ofta bokad som inspiratör på kick offer eller konferenser för att skapa energi och glädje i kombination med kunskap.
- Nyckeln till givande möten
Nyckeln till givande möten - Eric Thyrell

Eric Thyrell pratar om affärsmässiga möten. Eric berättar om varför vissa möten fungerar bättre än andra möten. Föreläsningen handlar om hur vi skapar effektivitet i förhandlingar och relationer genom bättre utförda möten.

Föreläsningen är lämplig för all typ av personal som genomför möten eller som kommunicerar med andra människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Strategier för att skapa ett bra klimat för att komma överens.
  • Grundprincipen i rapour.
  • Ett möte ska präglas av tvåvägskommunikation.
  • Prata med människor om det som vi har gemensamt.
  • Ett möte ska ge upplevd win-win.

Tidsåtgång: 28 minuter
6. Claes Ottosson
Claes Ottosson
Claes Ottosson är jurist, konsult och specialist på komplicerade förhandlingar. Claes Ottosson är ofta verksam som den person som diskret löser komplicerade förhandlingar som kört fast. Genom åren har Claes utbildat och som konsult bistått aktörer vid förhandlingar i mängder med internationella och nationella sammanhang.

När Claes inte löser konflikter eller sköter förhandlingar utvecklar han verksamheters organisationer och affärer. Denna affärsmässiga och organisatoriska bredd gör Claes till en av våra främsta utbildare avseende förhandling i en rad olika situationer.

Själv beskriver sig Claes som en person som har full fokus på Total Quality Management med kundens interna och externa kundfokus i sikte.
- Förhandlingsknep
Förhandlingsknep - Claes Ottosson

Claes Ottosson lär oss identifiera förhandlingsknep vi kan bli utsatta för. Vi får även lära oss använda dessa trix till vår favör och får en genomgång med de risker som finns förknippade med olika former av förhandlingsknep.

Föreläsningen är mycket utbildande och bör ses som obligatorisk för dig som någon gång förhandlar om något.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man flyttar förhandlingens referensområde.
  • Innebörden av att motparten förhandlar med sig själv.
  • Hur olika former av eftergifter kan påverka förhandlingen.
  • Om att motparten lämnar en felaktig bild av sin situation.
  • En genomgång av flertalet klassiska förhandlingsmetoder.

Tidsåtgång: 8 minuter

Total speltid: 2 timmar, 14 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge god grund i ämnet förhandlingsteknik med fokus på de färdigheter som snabbt gör dig mer framgångsrik.


Innehåll

  • Förhandling enligt Harvard-metoden
  • Hur vi förbereder en förhandling
  • Hur vi kartlägger våra alternativ
  • Olika förhandlingstekniker
  • Förhandlingens målsättning och strategi
  • Förhandling med olika personlighetstyper
  • Forskning om förhandlingsteknik
  • Vem hos motpart har mandat att förhandla?
  • När är det viktigt att skapa win-win-känsla?
  • Psykologi kring förhandling och försäljning
  • Varför många misslyckas med förhandlingar
  • Hur vår egen personlighet påverkar vår förhandling
  • Viktiga faktorer som avgör förhandlingen
  • Hur vi förhandlar utan att sänka pris


Utbildningen vänder sig till

Alla som förhandlar affärer i större och mindre sammanhang.