B2B-försäljning - 2 - Fortsättningskurs

1. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Kundplanering
Kundplanering - Peter Paunovic

Peter Paunovic berättar om vikten av att göra en plan för respektive kund och var vi slarvar i detta arbete. Hur väl vi gör vår kundplan påverkar stort hur bra affärer vi gör med denna kund.

Peter Paunovic ställer intressanta frågor som Vad vet vi egentligen om våra kunder? och Känner våra kunder till vad vi har för plan för dem? Många av Peters frågor passar till en workshop eller för att göra en SWOT-analys över vår kundstock.

Föreläsningen passar dig som arbetar med B2B-försäljning, KAM, är verksamhetsutvecklare och arbetar med säljledning. Peters föreläsning passar dig som vill förbättra er merförsäljning och dig som undrar varför ni tappar så många storkunder.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du kartlägger kunden.
  • Förberedelser för att kunna sälja mer till kund.
  • Vad en kundplan ska innehålla.
  • Hur du arbetar framgångsrikt med en kundplan.
  • Hur relationen med storkunden bör vara.

Tidsåtgång: 7 minuter
2. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Nya verktyg i säljarens verktygslåda
Nya verktyg i säljarens verktygslåda - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist vill att fler människor ska förstå hur man får människor att vilja köpa saker, så att man slipper sälja saker. Thomas vill få oss att börja jobba med förtroendefull försäljning så att kunderna litar på en. Vi får lära oss om förlustaversion, sociala bevis och reciprocitet.

Föreläsningen passar alla säljare, säljchefer och dig som har en säljfrämjande roll men som inte ser sig själv som säljare.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunskap om hur människor fungerar, kopplat till försäljning.
  • Kvittenskommunikation.
  • Lagen om sociala bevis.
  • Hur du får kunden att känna trygghet.
  • Du får en snabb genomgång av försäljningspyramiden.

Tidsåtgång: 19 minuter
3. Claes Ottosson
Claes Ottosson
Claes Ottosson är jurist, konsult och specialist på komplicerade förhandlingar. Claes Ottosson är ofta verksam som den person som diskret löser komplicerade förhandlingar som kört fast. Genom åren har Claes utbildat och som konsult bistått aktörer vid förhandlingar i mängder med internationella och nationella sammanhang.

När Claes inte löser konflikter eller sköter förhandlingar utvecklar han verksamheters organisationer och affärer. Denna affärsmässiga och organisatoriska bredd gör Claes till en av våra främsta utbildare avseende förhandling i en rad olika situationer.

Själv beskriver sig Claes som en person som har full fokus på Total Quality Management med kundens interna och externa kundfokus i sikte.
- När ska du inte förhandla?
När ska du inte förhandla? - Claes Ottosson

Förhandlingsspecialisten Claes Ottosson ger oss en kort nyttig föreläsning om när vi INTE ska förhandla. Vi får lära oss om begrepp som förhandlingsmani och om när vi bör runda av en förhandling av affärstaktiska skäl.

Föreläsningen är lämplig för alla människor som är verksamma inom förhandling, inköp, försäljning, avtalsskrivande eller tvistelösning.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Du ska INTE förhandla när du kan förlora allt.
  • När du ska höja priserna i en förhandling.
  • Hur du ska förhålla dig till oetiska krav.
  • Vad som är det viktigaste i en förhandling.
  • Var fokus i en förhandling ska ligga.

Tidsåtgång: 4 minuter
4. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Kundkategorisering
Kundkategorisering - Peter Paunovic

Vet du verkligen vilka som är dina 10 största kunder? Peter Paunovic berättar att de flesta säljare tror att de har koll, men har oftast inte koll på vilka kunder som står för mest lönsamhet. Peter berättar om hur vi skapar mer lönsamhet genom att kategorisera upp våra kunder och lägga ner tiden på de kunder som skapar mest lönsamhet.

Peter Paunovic föreläsning passar alla säljare, säljchefer och dig som har ett intresse av att öka verksamhetens lönsamhet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Varför vi ska kategorisera våra kunder.
  • Hur vi ska kategorisera våra kunder.
  • Positiva effekter av att kategorisera våra kunder.
  • Hur kundkategorisering ger oss minskade bekymmer med krävande kunder.
  • Hur vi skapar lönsamhet genom kundkategorisering.

Tidsåtgång: 6 minuter

Total speltid: 2 timmar, 52 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att säkerställa att B2B-säljare blir effektivare och får sig en påminnelse om viktiga detaljer. Utbildningen ger verktyg och metoder som erfarna säljare kan använda.


Innehåll

  • Säljmötesteknik
  • Kvittenskommunikation
  • Hur du kan öka avslut
  • Hur du kan driva säljprocesser framåt mer effektivt
  • Hur du får kunden att känna trygghet
  • Hur vi väljer ut vilka kunder som skapar extra lönsamhet
  • Hur vi ökar merförsäljning till existerande kunder
  • Hur vi stärker vår relation till kunder
  • Arbeta med kundplaner för att sälja mer
  • Hur vi kartlägger information om en kund
  • Bättre hitrate när vi ringer kalla samtal
  • Minskat motstånd mot att ringa kalla samtal
  • Kundens förväntningar
  • Hur vi får kunder att skapa nya säljmöjligheter åt oss


Utbildningen vänder sig till

B2B-säljare, KAM, säljchefer och övrig personal med direkt eller indirekt säljansvar.