Förändringsledning - 1 - Introduktion

1. Gunnar Ekman
Gunnar Ekman
Gunnar Ekman är polisen som blev ekonomie doktor i organisation och ledarskap vid Handelshögskolan. Gunnar Ekman vann pris för bästa företagsekonomiska avhandling och har i 15 års tid forskat och undervisat i ledarskap. I 10 års tid har Gunnar ansvarat för Handelshögskolans prestigefyllda Executive MBA-program.

1 000-tals chefer har utbildat sig med hjälp av Gunnar Ekmans syn på ledarskap, förändring och affärsmannaskap. Han har breddat sin kunskap med certifieringar i Myers Briggs Type Indicator (MBTI) och Interpersonal Dynamics Inventory (IDI) och är därför en av de få som kombinerar forskning i ledarskap med coachning av chefer.

2003 utkom Gunnar Ekmans bästsäljande bok "Från prat till resultat - Om vardagens ledarskap" på Liber förlag. Boken behandlar samma ämne som Gunnars prisvinnande avhandling och det är rimligt att påstå att Gunnar Ekman är en av de utbildare och föreläsare i Sverige som bäst förstår sig på att stora organisationer styrs genom småprat.
- Ledarskap i verkligheten
Ledarskap i verkligheten - Gunnar Ekman

Gunnar Ekman är forskare och ekonomie doktor i Ledarskap och organisation vid Handelshögskolan i Stockholm och verksam vid Stockholms ledarinstitut. Gunnar är mannen bakom begrepp som Ledarskap genom småprat och föreläser här om praktiskt ledarskap i verkligheten.

Föreläsningen belyser att chefer ofta inte beskriver verksamheten på ett sätt som medarbetare upplever den. Gunnar Ekman berättar att det informella pratet mellan kollegor betyder mer för hur medarbetarna jobbar än policydokument, chefens order eller strategiplaner.

Föreläsningen passar alla människor som någon gång är ledare så som projektledare, chefer och ledningsgrupper. Föreläsningen passar även dig som har eller har haft en chef.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • HUR stora organisationer ofta styrs genom informellt småprat.
  • HUR de riktigt viktiga besluten fattas.
  • HUR organisationskulturer skapas.
  • HUR människors tänkande formar hur arbetsplatser fungerar.
  • HUR chefer ska agera för att leda mer effektivt.

Tidsåtgång: 25 minuter
2. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Ledarskapets viktigaste nyckel
Ledarskapets viktigaste nyckel - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist ger oss den bruksanvisning som hjälper oss att bli bättre i vårt ledarskap. Föreläsningen fokuserar på hur man kan arbeta med feedback och kommunikation för att få medarbetare att förbättra sig självmant. Thomas Lundqvist visar hur man kan få medarbetare att skatta sin egen insats och hur detta förhåller sig till medarbetares psykologi.

Direkt i föreläsningen kastas vi in i begreppet Above Average Effect. Thomas Lundqvist vidarutvecklar resonemanget och lär oss att vi människor tenderar att tycka att vi är lite bättre än genomsnittet. Thomas berättar om hur det vi ofta anser vara väl utförda medarbetarsamtal egentligen är misslyckade dialoger.

Vi har alla mycket att lära av denna föreläsning som borde ses av alla människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man får medarbetare att förbättra sig.
  • Innebörden av begreppet AAE.
  • Lärdomar om vad som är bra och dåliga feedbacksamtal.
  • Ett verktyg för att få effekt i kommunikationen med medarbetare.
  • Hur man får medarbetare att analysera hur denne kan förbättra sig.

Tidsåtgång: 20 minuter

Total speltid: 2 timmar, 24 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge deltagaren kunskaper och verktyg till att kunna leda och ändra människors beteende mer effektivt. Samtidigt ska utbildningen ses som en introduktion till att våga se verksamheten ur nya perspektiv där verksamhet och förändringsbenägenhet samspelar.


Innehåll

  • Förändringsbenägenhet
  • När är det befogat med förändring?
  • Var fokus i en förändring ska ligga
  • Hur du skapar värde i förändringsprocessen
  • Olika typer av förändring
  • Förändringsmatrisen
  • Hur du motiverar till förändring
  • Kommunikation vid förändring
  • Råd kring att driva förändring


Utbildningen vänder sig till

Chefer, ledare, coacher, projektledare, arbetsmiljöombud, HR, hälsoinspiratörer, dig som arbetar med förbättringsarbete och andra som vill lära sig mer om förändringsbenägenhet, ledarskap och dess samspel med verksamheten.