Svåra samtal

1. Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg
Hillevi Cederberg är grundare till Ekerö Utbildning AB och är en riktig specialist på mänskligt beteende, hur människor får saker gjorda och på kommunikation.

Hillevi Cederberg arbetar dagligdags som utbildare för Astrakan, KKL och har tidigare arbetat med kompetensutvecklingsfrågor på Cap Gemini. Hillevi brinner för att hjälpa människor att bli bättre utövare av sitt ledarskap.
- Beteendestilar och kommunikation
Beteendestilar och kommunikation - Hillevi Cederberg

Hur pratar man med bönder på bönders vis? Hillevi Cederberg berättar om hur vi som personer kan nå fram i vår kommunikation med andra människor. Hur påverkar vi andra människor avseende att locka, motivera människor och lösa problem redan innan problemen uppstår?

Hillevi går igenom olika modeller och tekniker för att bygga förtroende mellan människor. Lär dig att kommunicera positivt och effektivt.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • En genomgång av de fyra kommunikationsstilarna.
  • Vad som utmärker de olika kommunikationsstilarna.
  • Hur du blir en brilliant kommunikatör med förmåga att få med dig andra.
  • Olika kommunikationsstilar kan göra att människor inte når fram till varandra.

Tidsåtgång: 10 minuter
2. Malin Trossing
Malin Trossing
Malin Trossing är ledarskapsexpert som gör organisationer effektivare och modigare. Flera av hennes böcker har utsetts till Årets ledarskapsbok och hon är Chefstränare på Chef.

Malin Trossing arbetar med ledarskap, förändring och med att göra chefer modiga nog att välja det som är bäst för respektive organisation. Erfarenheterna sträcker sig från organisationer som SAAB, Ericsson, Sony Ericsson, och Svenska Spel samt på mindre start-ups som Jadestone och Cell.
- Sluta sopa konflikter under mattan
Sluta sopa konflikter under mattan - Malin Trossing

Malin Trossing är ledarskapexpert och chefsutbildare på Chef. I denna föreläsning berättar hon hur chefer löser konflikter med omtanke. Malin Trossing berättar om hur vi ger feedback med omtanke.

Föredraget handlar om tydlighet, förväntningar, feedback och konfliktlösning. Föredraget passar alla chefer och är även nyttigt för medarbetare utan chefsbefattning.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur chefen lägger upp svåra samtal med medarbetare.
  • Vad vi kan göra för att undvika konflikter.
  • När det är otydligt i en organisation blir det ofta missförstånd och konflikter.
  • Chefer bör arbeta med att skapa tydlighet i sitt ledarskap.
  • Chefer bör arbeta med att skapa ramar för verksamheten.

Tidsåtgång: 22 minuter
3. Git Guldare
Git Guldare
Dialog och samverkansexperten Git Guldare utvecklar människor och organisationers kompetens inom dialog för ökad samverkan och effektivitet. I hennes efterfrågade föreläsningar och utbildningar ger hon konkreta råd på hur vi blir bättre kommunikatörer, och hur vi blir bättre på att lösa konflikter och samarbetsproblem. Vi får också tips om hur vi respektfull och konstruktiv feedback samt blir bättre på att sätta upp individuella och organisatoriska mål.
- Konstruktiva samtal och möten
Konstruktiva samtal och möten - Git Guldare

Git Guldare ger oss vägledning i samtalets och dialogens konst. Hon tar oss genom de fyra samtalsrummen och igenom samtalsprocessen. Git visar också några av de vanliga hinder vi dagligen stöter på i dialog med vår omgivning, och visar hur vi kan ta oss förbi dessa med målet att bli riktigt goda kommunikatörer som både kan uttrycka sig fritt och öppet lyssna och ta in andras tankar och idéer. I ett öppet samtalsklimat finns en fantastisk grogrund för skapande och kreativitet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • De fyra samtalsrummen.
  • Att ta sig vidare från ett rum till ett annat utan att fastna i åsikter eller förutfattade tankar.
  • Våga visa känslor och uttrycka dig! Tydliggör för andra vad du känner.
  • Att bemöta ilska.Våga agera lugnt och konstruktivt, eller ta en paus.
  • Tydliggör målet med dialogen eller mötet för dig själv innan du går in i samtalet.

Tidsåtgång: 22 min
4. Git Guldare
Git Guldare
Dialog och samverkansexperten Git Guldare utvecklar människor och organisationers kompetens inom dialog för ökad samverkan och effektivitet. I hennes efterfrågade föreläsningar och utbildningar ger hon konkreta råd på hur vi blir bättre kommunikatörer, och hur vi blir bättre på att lösa konflikter och samarbetsproblem. Vi får också tips om hur vi respektfull och konstruktiv feedback samt blir bättre på att sätta upp individuella och organisatoriska mål.
- Bli en mästare på återkoppling och konstruktiv feedback
Bli en mästare på återkoppling och konstruktiv feedback - Git Guldare

Git Guldare ger oss en tips och råd till ett av våra mest utvecklande och viktiga verktyg - återkoppling, feedback. Rätt använd är den ett kraftfullt redskap som ger både givaren och mottagaren mycket. De tre typerna av feedback; Beröm, Konstruktiv kritik och Erkännande behandlas alla i Gits föreläsning, men hon dröjer längst vid nummer två - den svåra konsten att ge konstruktiv kritik. Många värjer sig för att ge konstruktiv kritik av rädsla för att såra eller kritisera, och många slår också ifrån sig när konstruktiv kritik ges då den inte utdelats på rätt vis. Enligt Git är något av det allra viktigaste att tänka på när feedback kommer på tal att skilja på personen och vad personen har gjort eller levererat för produkt eller tjänst.

Alldeles för många av oss har inte bara svårt att till fullo ta emot och ge konstruktiv kritik - vi har också svårt att ta emot beröm eller erkännanden!Här gäller det att lyssna och säga tack, säger Git, för visst är vi väl värda beröm ibland?


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • De olika typerna av feedback.
  • Att ge och ta emot feedback på rätt sätt.
  • Varför feedback är så viktigt, och hur vi kan växa genom den.
  • Feedback-trappans fem steg.

Tidsåtgång: 20 minuter
5. Git Guldare
Git Guldare
Dialog och samverkansexperten Git Guldare utvecklar människor och organisationers kompetens inom dialog för ökad samverkan och effektivitet. I hennes efterfrågade föreläsningar och utbildningar ger hon konkreta råd på hur vi blir bättre kommunikatörer, och hur vi blir bättre på att lösa konflikter och samarbetsproblem. Vi får också tips om hur vi respektfull och konstruktiv feedback samt blir bättre på att sätta upp individuella och organisatoriska mål.
- Svåra samtal och lärosamtal
Svåra samtal och lärosamtal - Git Guldare

Git Guldare ger oss en mycket bra utbildning i hur vi hanterar det mesta som rör svåra samtal. Vi får en genomgång om olika delar av svåra samtal, så som Vad hände samtalet, Känslosamtalet och Identitetssamtalet. Git Guldare lär oss att göra om svåra samtal till lärande samtal.

Föreläsningen bör ses som obligatorisk för chefer och projektledare och är lämpligt för all personal.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Nycklar till att förstå svåra samtal.
  • Hur vi kan förbereda det svåra samtalet.
  • Hur kan vi göra så att det svåra samtalet blir bra för alla involverade.
  • Kunskap om hur vi bör genomföra det svåra samtalet.
  • Varför svåra samtal känns jobbiga att ta itu med.

Tidsåtgång: 25 minuter
6. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Ledarskapets viktigaste nyckel
Ledarskapets viktigaste nyckel - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist ger oss den bruksanvisning som hjälper oss att bli bättre i vårt ledarskap. Föreläsningen fokuserar på hur man kan arbeta med feedback och kommunikation för att få medarbetare att förbättra sig självmant. Thomas Lundqvist visar hur man kan få medarbetare att skatta sin egen insats och hur detta förhåller sig till medarbetares psykologi.

Direkt i föreläsningen kastas vi in i begreppet Above Average Effect. Thomas Lundqvist vidarutvecklar resonemanget och lär oss att vi människor tenderar att tycka att vi är lite bättre än genomsnittet. Thomas berättar om hur det vi ofta anser vara väl utförda medarbetarsamtal egentligen är misslyckade dialoger.

Vi har alla mycket att lära av denna föreläsning som borde ses av alla människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man får medarbetare att förbättra sig.
  • Innebörden av begreppet AAE.
  • Lärdomar om vad som är bra och dåliga feedbacksamtal.
  • Ett verktyg för att få effekt i kommunikationen med medarbetare.
  • Hur man får medarbetare att analysera hur denne kan förbättra sig.

Tidsåtgång: 20 minuter

Total speltid: 3 timmar, 14 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Efter utbildningen ska du kunna genomföra svåra samtal framgångsrikt.


Innehåll

  • Varför olika människor missförstår varandra
  • Lär dig förstå svåra samtal
  • Hur du förbereder svåra samtal
  • Hur du genomför svåra samtal
  • Hur vi ger feedback på rätt sätt vid rätt tillfälle
  • Hur du får alla parter att se sig som vinnare
  • Hur du blir en brilliant kommunikatör
  • Retorik som gör människor mottagliga för kritik
  • Hur vi får andra människor att ändra på sig
  • Hur det svåra samtalet blir bra för alla involverade
  • Hur det blir lättare att ta itu med svåra samtal
  • Hur en chef bör hantera svåra samtal


Utbildningen vänder sig till

Chefer, coacher, HR, ledare och dig medarbetare intresserade av kommunikation.