Säljchef - 2 - Finna nya marknader och intäkter

1. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Kundkategorisering
Kundkategorisering - Peter Paunovic

Vet du verkligen vilka som är dina 10 största kunder? Peter Paunovic berättar att de flesta säljare tror att de har koll, men har oftast inte koll på vilka kunder som står för mest lönsamhet. Peter berättar om hur vi skapar mer lönsamhet genom att kategorisera upp våra kunder och lägga ner tiden på de kunder som skapar mest lönsamhet.

Peter Paunovic föreläsning passar alla säljare, säljchefer och dig som har ett intresse av att öka verksamhetens lönsamhet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Varför vi ska kategorisera våra kunder.
  • Hur vi ska kategorisera våra kunder.
  • Positiva effekter av att kategorisera våra kunder.
  • Hur kundkategorisering ger oss minskade bekymmer med krävande kunder.
  • Hur vi skapar lönsamhet genom kundkategorisering.

Tidsåtgång: 6 minuter
2. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Kundplanering
Kundplanering - Peter Paunovic

Peter Paunovic berättar om vikten av att göra en plan för respektive kund och var vi slarvar i detta arbete. Hur väl vi gör vår kundplan påverkar stort hur bra affärer vi gör med denna kund.

Peter Paunovic ställer intressanta frågor som Vad vet vi egentligen om våra kunder? och Känner våra kunder till vad vi har för plan för dem? Många av Peters frågor passar till en workshop eller för att göra en SWOT-analys över vår kundstock.

Föreläsningen passar dig som arbetar med B2B-försäljning, KAM, är verksamhetsutvecklare och arbetar med säljledning. Peters föreläsning passar dig som vill förbättra er merförsäljning och dig som undrar varför ni tappar så många storkunder.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du kartlägger kunden.
  • Förberedelser för att kunna sälja mer till kund.
  • Vad en kundplan ska innehålla.
  • Hur du arbetar framgångsrikt med en kundplan.
  • Hur relationen med storkunden bör vara.

Tidsåtgång: 7 minuter
3. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Nya verktyg i säljarens verktygslåda
Nya verktyg i säljarens verktygslåda - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist vill att fler människor ska förstå hur man får människor att vilja köpa saker, så att man slipper sälja saker. Thomas vill få oss att börja jobba med förtroendefull försäljning så att kunderna litar på en. Vi får lära oss om förlustaversion, sociala bevis och reciprocitet.

Föreläsningen passar alla säljare, säljchefer och dig som har en säljfrämjande roll men som inte ser sig själv som säljare.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunskap om hur människor fungerar, kopplat till försäljning.
  • Kvittenskommunikation.
  • Lagen om sociala bevis.
  • Hur du får kunden att känna trygghet.
  • Du får en snabb genomgång av försäljningspyramiden.

Tidsåtgång: 19 minuter
4. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 1
Analys av nyckeltal - Del 1 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den första av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 17 minuter
5. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 2
Analys av nyckeltal - Del 2 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den sista delen av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 11 minuter

Total speltid: 2 timmar, 24 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att hjälpa säljchefer att framgångsrikt go to market med nya erbjudanden, utveckla affärerna med befintliga kunder och analysera säljpipe och intäktsströmmar effektivare.


Innehåll

  • Framgångsrik lansering av nytt erbjudande
  • Hur du måste paketera ditt erbjudande
  • Kundkategorisering
  • Hur du samarbetar med kund för att sälja mer till dem
  • Förbättra kommunikationen med kunder
  • Förbättra kommunikationen med prospects
  • Analysera försäljningshinder bättre
  • Hantera internpolitiska aspekter kring produktlanseringar
  • Vad du behöver lära dig om din kund
  • Olika strategier för att ta marknadsandelar
  • Samspel mellan kommunikation och paketering


Utbildningen vänder sig till

Utbildningen passar säljchefer, affärsutvecklare, medarbetare som vill utvecklas och dig i ledande befattning.