Förhandlingsteknik - 2 - Stödjande kunskaper

1. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Kundplanering
Kundplanering - Peter Paunovic

Peter Paunovic berättar om vikten av att göra en plan för respektive kund och var vi slarvar i detta arbete. Hur väl vi gör vår kundplan påverkar stort hur bra affärer vi gör med denna kund.

Peter Paunovic ställer intressanta frågor som Vad vet vi egentligen om våra kunder? och Känner våra kunder till vad vi har för plan för dem? Många av Peters frågor passar till en workshop eller för att göra en SWOT-analys över vår kundstock.

Föreläsningen passar dig som arbetar med B2B-försäljning, KAM, är verksamhetsutvecklare och arbetar med säljledning. Peters föreläsning passar dig som vill förbättra er merförsäljning och dig som undrar varför ni tappar så många storkunder.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du kartlägger kunden.
  • Förberedelser för att kunna sälja mer till kund.
  • Vad en kundplan ska innehålla.
  • Hur du arbetar framgångsrikt med en kundplan.
  • Hur relationen med storkunden bör vara.

Tidsåtgång: 7 minuter
2. Maria Engström-Eriksson
Maria Engström-Eriksson
Maria Engström-Eriksson föreläser om hjärnan, ledarskap, medarbetarskap och hur de tre kan kombineras för att nå maximal tillväxt och utveckling. Hur vi omsätter hjärnforskningens insikter till ledarskapets vardag.

Med mer än tjugo års erfarenhet och en solid förståelse för affärer, tillväxt, ledarskap och företagande adderar hon neuroscience, NLP och coaching för att hjälpa företag och individer att bryta Lagomkurvan.

Maria har en bakgrund från Ericsson, Ahrens tillväxtkonsulter och driver sedan 2004 konsultbolaget Matheva. Hon har jobbat med företag i de flesta branscher och i de flesta storlekar och brinner för att omsätta visioner och strategier till verklighet. Att skapa strategier som fortplantar sig till händerna på människorna. Från Hjärnan, via Hjärtat till Hjöra. 2012 kom hon ut med boken "Jag leder Hjärna – varför det blir som det blir och hur det blir som du vill.

I hennes föredrag får du förståelse för hur din hjärna bidrar både till att hjälpa och stjälpa dig, och hur du kan göra för att få ut det bästa av både din egna och andras.
- Jag pratar Hjärna - Kommunikation som gör skillnad
Jag pratar Hjärna - Kommunikation som gör skillnad - Maria Engström-Eriksson

Varit med om att ditt budskap inte riktigt gått fram? Hur det du menade uppfattades på ett helt annat sätt? Att missförstånd och konflikter uppstått trots att du var så tydlig med det du sa?

Hur mycket enklare vore det om det fanns en modell för hur vi filtrerar information? På vilket sätt skulle det göra skillnad om du visste hur man kan passera dessa filter?

Maria Engström-Eriksson berättar om hur vi som människor filtrerar den informationen vi tar in och hur du, när du vill kommunicera, kan ta dig förbi filtren. Som individer är vi olika vilket också innebär att vi filtrerar på olika sätt. Vill du nå fram får du helt enkelt anpassa dig.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • På vilket sätt vi tar in information.
  • Hur mycket vi faktiskt sorterar bort.
  • Hur filtren som sorterar bort kan beskrivas.
  • Hur du ska kommunicera för att nå fram.

Tidsåtgång: 14 min
3. Karin Klerfelt
Karin Klerfelt
Karin Klerfelt har en bakgrund från Uppsala universitet och på IBM. Sedan 2004 driver Karin Klerfelt företaget Astracan som är specialiserat på entreprenörsutbildningar i affärsprocessens samtliga steg. Karin brinner för entreprenörskap och driver även GROW Tillväxtarena och GROW Affärsutveckling.

När Karin inte skriver böcker om hur man ska lära sig ta bättre betalt hjälper hon företag att paketera sina erbjudanden. Föreläsaren Karin Klerfelt föreläser främst om försäljning, argumentation och förhandling. Kursledaren Karin Klerfelt går på djupet i entreprenörskap och skapar innovationsutveckling.
- Jacka upp priset
Jacka upp priset - Karin Klerfelt

Jacka upp priset och ta betalt! Karin Klerfelt har skrivit en bok i ämnet och berättar här om hur vi ska våga ta betalt och sälja mer på det värde vi levererar.

Karin Klerfelt utbildar oss i VARFÖR vissa inte klarar av att sälja med bibehållet pris och lär oss HUR vi ska göra för att hålla uppe priset. Föreläsningen passar alla säljare, företagsledare som är involverade i prissättning och småföretagare. Inte minst får vi lära oss hur en prislista ska vara utformad psykologiskt.

Föreläsningen är extra nyttig för dig som är osäker på din prissättning eller har inte besitter världens bästa sälj-självkänsla.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Metoder och argument som gör att vi får upp priset.
  • För att få betalt måste vi alltid utgå från den kundnytta vi skapar.
  • För att få bra betalt måste vi bygga upp ett affärsmässigt självförtroende.
  • Om vi inte har ett bra erbjudande kommer vi aldrig få bra betalt.
  • En genomgång av faktorer som krävs för att vi ska kunna hålla uppe priset.

Tidsåtgång: 32 minuter
4. Sten Bodin
Sten Bodin
Sten Bodin är säljexpert och kan det mesta på området. Han är också en väl anlitad föreläsare, konsult och utbildare.

Sten Bodin berättar på ett underhållande och inspirerande sätt om hur vi tar hand om våra kunder på bästa sätt, hur vi kan utvecklas som säljare och komma till fler avslut.

En proffsig föreläsare för alla som vill påverka företagets lönsamhet i positiv riktning genom ökad kundnöjdhet, ökat ordervärde och ökat antal order.
- Effektiva säljbesök och proffsiga avslut
Effektiva säljbesök och proffsiga avslut - Sten Bodin

Sten Bodin går igenom hur du på bästa sätt går till ditt första möte med en ny potentiell kund. Inte sällan är tiden knapp, och den duktige säljaren förvaltar varje minut väl. Väl förberedd och med en genomtänkt struktur för mötet och uppföljning finns goda förutsättningar för båda parter att lämna mötet som vinnare.

Sten är en mycket erfaren säljare och säljutbildare som i sina föreläsningar ger många konkreta tips på hur du blir en bättre säljare med större chanser till snabbare avslut.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Förberedelser inför mötet.
  • Det viktiga efterlämnadsmaterialet.
  • Samtalets gång, konsten att disponera tiden och komma till ärendet.
  • Uppföljningsmetoder och vägar till avslut.

Tidsåtgång: 33 min
5. Jörgen Rundgren
Jörgen Rundgren
Jörgen Rundgren är en flitigt anlitad utbildare och föreläsare inom kommunikation, ledarskap och argumentation.

Jörgen har stor erfarenhet från ledningsarbete, försäljning och styrelsearbete. Jörgen Rundgren var under en längre period heltidspolitiker och ägnar sig idag mest åt mediaträning och ledarskapsutveckling.
- Övertygande kommunikation för företagare
Övertygande kommunikation för företagare - Jörgen Rundgren

Vore det inte alldeles underbart att få till ett bra bemötande i alla lägen av dina kollegor och kunder? Vore det inte trevligt att slippa övertala och argumentera ihjäl sig utan istället kunna övertyga på ett lättsamt och ledigt sätt?

Vi får här av Jörgen Rundgren lära oss hur vi blir bättre på övertygande kommunikation. Kunskapen kan användas både i arbetslivet och privat. Jörgen Rundgren delar med sig av sina absolut bästa tips med ett par exempel från verkligheten.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Uppmärksamhetsdiamanten.
  • Hur lätt det är att läcka det man tänker.
  • Hur vi hanterar stressade och irriterande kunder.
  • Kroppsspråkets betydande vid övertygande kommunikation.

Tidsåtgång: 29 minuter

Total speltid: 2 timmar, 27 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att bredda kunskaper och förståelse kring vad som gör en förhandling framgångsrik. Fokus ligger på stödjande kunskaper som får användaren att få mer verksamhetsmässig förankring och professionellare förberedelser inför förhandling.


Innehåll

  • Retorik kring förhandling och möten
  • Kommunikation kring förhandling och möten
  • Hur vi bör disponera mötet
  • Hur vi kartlägger information om motpart
  • Hur vi bygger en bättre kontakt med vår motpart
  • Förhandlingens säljfrämjande förberedelser
  • Samtalets gång
  • Undvik att visa vad du tänker


Utbildningen vänder sig till

Alla som förhandlar affärer i större och mindre sammanhang.