B2B-försäljning - 1 - Grundkurs

1. Björn Strid
Björn Strid
Björn Strid är en av Sveriges bästa säljare någonsin. Redan som ung var han framgångsrik och som säljare på Hemglass slog han alla säljrekord som fanns 1994-1999.

På TNT drog Björn in 150 nya kunder på två år med hög marginal och blev bäst av samtliga 100 internationella postsäljare i Europa. På Swiss Post sålde Björn Strid för 400 % mer än snittsäljaren och detta med en högre marginal.

Björn Strid har sålt själv och verkat framgångsrikt som säljchef på bland annat DHL. Idag är Björn säljutbildare och lär ut alla sina knep, strategier och den empati som Björn Strid anser behövs för att man ska bli en toppsäljare.
- Fältsäljaren
Fältsäljaren - Björn Strid

Sveriges kanske bästa säljare Björn Strid berättar för oss hur vi blir bättre fältsäljare. Björn Strid är klarsynt och tydlig när han berättar att en fältsäljare gör inga affärer inne på kontoret utan ska vara ute på fältet. Vi får höra om att en bra säljare gör fyra besök innan lunch och befinner sig på säljmöte ute hos kund kl. 07.00.

Björn Strid berättar vad som krävs för att bli en riktigt framgångsrik fältsäljare. Föreläsningen passar alla säljare och är lämplig som kick-off. Om du inte känner att fältsäljare är världens bästa jobb så är detta en föreläsning för dig.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur ska en fältsäljare agera för att bli framgångsrik.
  • En bra säljare skaffar den kunskap som behövs för att förstå kundens situation.
  • En bra säljare har svar på alla frågor och är extremt förberedd.
  • En bra fältsäljare träffar kunderna innan kunden har behovet.
  • En fältsäljare ska göra 10-30 besök per vecka.

Tidsåtgång: 16 minuter
2. Peter Paunovic
Peter Paunovic
Peter Paunovic är Sveriges mest framgångsrika mediaförsäljare. Peter har framgångsrikt sålt media på många olika arbetsplatser. När Peter började som säljare på Metro år 2003 sålde Peter för en halv miljon kronor under sitt första år. Två år senare, 2005 sålde han för 72 miljoner kr per år vilket motsvarade 10 procent av Metros omsättning.

Peter Paunovic har vunnit massor med priser för sin framgångsrika försäljning. 2005 blev han vald till bästa säljare av en mediabranschaktör och av Kinnevik utsågs han till världens bästa Metro-säljare.

Peter driver idag PSP Media och är författare till boken Bestseller.
- Bestseller
Bestseller - Peter Paunovic

Sveriges bästa mediasäljare berättar för oss hur vi blir en Bestseller. Peter Paunovic föreläser om hur omvärldens många gånger negativa bild av försäljare hämmar många säljare från att lyckas.

Peter Paunovic berättar om vikten av att företag måste ta han om sina försäljare och han klär av många av de ursäkter som hämmar säljare. Vi får tips och råd kring var säljare slarvar och får kunskaper om hur vi ska genomföra vår säljprocess. Föreläsningen är lämplig för alla säljare att se flera gånger.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunskaper om vad som utmärker en bästsäljande säljare.
  • En bra säljare bjuder alltid på entusiasm.
  • Förberedelser en säljare ska göra innan säljprocessen startar.
  • Tips och råd kring var säljare slarvar och vad säljare ska öva på varje dag.
  • Hur säljare bör använda sina personliga framgångsrika egenskaper till sin favör.

Tidsåtgång: 31 minuter
3. Eric Thyrell
Eric Thyrell
Eric Thyrell är en föreläsare som inte lämnar någon oberörd. Med sin stora entusiasm, energi och humor har han utbildat över femtontusen personer i ämnen som försäljning, kundservice, konflikthantering och kommunikation.

I den långa listan av företag han utbildat och föreläst för finns bla: Ernst & Young, Nordea, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån, Danske Bank, Swedbank, Stureplansgruppen, Logica, Bonniers Förlag, Polisen, Myresjökök och Tech Data.

Mottot med Erics föreläsningar är att det ska vara kul att gå på utbildning. Därför blir han ofta bokad som inspiratör på kick offer eller konferenser för att skapa energi och glädje i kombination med kunskap.
- Nyckeln till givande möten
Nyckeln till givande möten - Eric Thyrell

Eric Thyrell pratar om affärsmässiga möten. Eric berättar om varför vissa möten fungerar bättre än andra möten. Föreläsningen handlar om hur vi skapar effektivitet i förhandlingar och relationer genom bättre utförda möten.

Föreläsningen är lämplig för all typ av personal som genomför möten eller som kommunicerar med andra människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Strategier för att skapa ett bra klimat för att komma överens.
  • Grundprincipen i rapour.
  • Ett möte ska präglas av tvåvägskommunikation.
  • Prata med människor om det som vi har gemensamt.
  • Ett möte ska ge upplevd win-win.

Tidsåtgång: 28 minuter
4. Sten Bodin
Sten Bodin
Sten Bodin är säljexpert och kan det mesta på området. Han är också en väl anlitad föreläsare, konsult och utbildare.

Sten Bodin berättar på ett underhållande och inspirerande sätt om hur vi tar hand om våra kunder på bästa sätt, hur vi kan utvecklas som säljare och komma till fler avslut.

En proffsig föreläsare för alla som vill påverka företagets lönsamhet i positiv riktning genom ökad kundnöjdhet, ökat ordervärde och ökat antal order.
- Effektiva säljbesök och proffsiga avslut
Effektiva säljbesök och proffsiga avslut - Sten Bodin

Sten Bodin går igenom hur du på bästa sätt går till ditt första möte med en ny potentiell kund. Inte sällan är tiden knapp, och den duktige säljaren förvaltar varje minut väl. Väl förberedd och med en genomtänkt struktur för mötet och uppföljning finns goda förutsättningar för båda parter att lämna mötet som vinnare.

Sten är en mycket erfaren säljare och säljutbildare som i sina föreläsningar ger många konkreta tips på hur du blir en bättre säljare med större chanser till snabbare avslut.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Förberedelser inför mötet.
  • Det viktiga efterlämnadsmaterialet.
  • Samtalets gång, konsten att disponera tiden och komma till ärendet.
  • Uppföljningsmetoder och vägar till avslut.

Tidsåtgång: 33 min
5. Johan Lagerbielke
Johan Lagerbielke
Johan Lagerbielke är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i ekonomisk psykologi. Johan Lagerbielke har specialiserat sig på psykologin kring försäljning och förhandling.

När Johan inte föreläser för företag coachar han och utbildar cirka 100 dagar per år företag i förhandling. Utöver detta har Johan Lagerbielke grundat Handelshögskolans första akademiska utbildning i förhandlingspsykologi inriktad mot företag.
- Vanliga misstag vid förhandling
Vanliga misstag vid förhandling - Johan Lagerbielke

Johan Lagerbielke forskar i psykologin kring försäljning och förhandlingsteknik. I detta föredrag pratar Johan Lagerbielke om vikten av att sätta spelplanen vid förhandling.

Johan berättar att lösningen på förhandlingsproblemet är ofta själva problemet självt. Vid förhandling är psykologin lite annorlunda än normalt. Om du berättar en bra lösning för motparten kommer motståndaren ofta att inte gilla lösningen bara just för att det inte är deras förslag.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad avgör förhandlingen mer än något annat?
  • Den som inte har en plan B, misslyckas ofta med en förhandling.
  • En bra förhandlare fastnar inte i tankar på att dela kakan skapligt jämt.
  • Varför intelligenta snabbtänkta personer ofta misslyckas i förhandlingar.
  • Varför motståndaren ofta inte köper bra lösningar som skapar win win.

Tidsåtgång: 27 minuter
6. Jörgen Rundgren
Jörgen Rundgren
Jörgen Rundgren är en flitigt anlitad utbildare och föreläsare inom kommunikation, ledarskap och argumentation.

Jörgen har stor erfarenhet från ledningsarbete, försäljning och styrelsearbete. Jörgen Rundgren var under en längre period heltidspolitiker och ägnar sig idag mest åt mediaträning och ledarskapsutveckling.
- Säljande kommunikation
Säljande kommunikation - Jörgen Rundgren

Att lyckas med försäljning är inte förunnat några få. Nästan alla kan lyckas med försäljning om man bara lär sig kombinera mjuka värden med de mer rent tekniska. Jörgen Rundgren tar oss igenom användbara bitar inom försäljning och ställer oss frågan Vill du lyckas?


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Grunderna inom försäljning kopplat till kommunikation.
  • Hur man driver merförsäljning.
  • Vanligaste misstagen man skall undvika.
  • Framgången med att lyssna och hur man lyssnar.
  • Från USP till ESP.

Tidsåtgång: 32 minuter
7. Sten Bodin
Sten Bodin
Sten Bodin är säljexpert och kan det mesta på området. Han är också en väl anlitad föreläsare, konsult och utbildare.

Sten Bodin berättar på ett underhållande och inspirerande sätt om hur vi tar hand om våra kunder på bästa sätt, hur vi kan utvecklas som säljare och komma till fler avslut.

En proffsig föreläsare för alla som vill påverka företagets lönsamhet i positiv riktning genom ökad kundnöjdhet, ökat ordervärde och ökat antal order.
- Boka in säljmöten på 30 sekunder - en vinnande metod
Boka in säljmöten på 30 sekunder - en vinnande metod - Sten Bodin

I Sten Bodins föreläsning lär vi oss hur och varför det är viktigt att hålla mötesbokningssamtalen korta och koncisa. Sten delar med sig av egna erfarenheter och rutiner som fungerar för säljaren som vill bli bättre på att ringa Kalla Samtal och göra det med glädje. Den framgångrike säljaren och mötesbokaren är en mästare på att skapa vinnande rutiner och ser genom rätt mental inställning egennyttan i att ringa och lära känna nya människor. Man får övning och bygger ständigt på sin kunskapsbas.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Gör ett 30 sekunders manus!
  • Verktyg och Kom-ihåg inför dina viktigaste samtal.
  • Vikten av att skapa rutiner runt Kalla Samtal.
  • Att bemöta ett "Nej".
  • Så skapar du intresse för dig och din produkt.

Tidsåtgång: 30 min

Total speltid: 5 timmar, 26 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att säkerställa att B2B-säljare har grundkunskaper kring säljmetodik, kundens psykologiska resa och vad som möjliggör att en säljare effektivt kan bedriva sitt arbete i 2010-talets näringsliv.


Innehåll

  • En genomgång av vad kunden upplever att denne köper
  • Behovsanalys och lösningsorienterad försäljning
  • Hur man effektivt bokar möten via telefon
  • Hur man genomför säljmöten effektivt
  • En genomgång av förhandlingsteknik vid försäljning
  • Hur du undviker misstag som gör att affärer tappas
  • Hur du kommunicerar effektivt på säljmöten
  • Hur du gör för att komma till avslut
  • Hur en säljare behöver bete sig genom hela säljprocessen
  • En genomgång av vad som krävs för att en säljare ska lyckas
  • Hur en säljare och en säljchef bör agera tillsammans
  • Hur man mäter och följer upp försäljningen
  • Vad skiljer dagens behov av lösningsorienterad försäljning från gårdagens USP:ar
  • Kunskap om vad kunder förväntar sig av B2B-säljare
  • Kunskaper kring var säljare slarvar


Utbildningen vänder sig till

B2B-säljare, KAM, Säljchefer och övrig personal med direkt eller indirekt säljansvar.