Effektivt ledarskap - 1 - Grundkurs

1. Gunnar Ekman
Gunnar Ekman
Gunnar Ekman är polisen som blev ekonomie doktor i organisation och ledarskap vid Handelshögskolan. Gunnar Ekman vann pris för bästa företagsekonomiska avhandling och har i 15 års tid forskat och undervisat i ledarskap. I 10 års tid har Gunnar ansvarat för Handelshögskolans prestigefyllda Executive MBA-program.

1 000-tals chefer har utbildat sig med hjälp av Gunnar Ekmans syn på ledarskap, förändring och affärsmannaskap. Han har breddat sin kunskap med certifieringar i Myers Briggs Type Indicator (MBTI) och Interpersonal Dynamics Inventory (IDI) och är därför en av de få som kombinerar forskning i ledarskap med coachning av chefer.

2003 utkom Gunnar Ekmans bästsäljande bok "Från prat till resultat - Om vardagens ledarskap" på Liber förlag. Boken behandlar samma ämne som Gunnars prisvinnande avhandling och det är rimligt att påstå att Gunnar Ekman är en av de utbildare och föreläsare i Sverige som bäst förstår sig på att stora organisationer styrs genom småprat.
- Ledarskap i verkligheten
Ledarskap i verkligheten - Gunnar Ekman

Gunnar Ekman är forskare och ekonomie doktor i Ledarskap och organisation vid Handelshögskolan i Stockholm och verksam vid Stockholms ledarinstitut. Gunnar är mannen bakom begrepp som Ledarskap genom småprat och föreläser här om praktiskt ledarskap i verkligheten.

Föreläsningen belyser att chefer ofta inte beskriver verksamheten på ett sätt som medarbetare upplever den. Gunnar Ekman berättar att det informella pratet mellan kollegor betyder mer för hur medarbetarna jobbar än policydokument, chefens order eller strategiplaner.

Föreläsningen passar alla människor som någon gång är ledare så som projektledare, chefer och ledningsgrupper. Föreläsningen passar även dig som har eller har haft en chef.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • HUR stora organisationer ofta styrs genom informellt småprat.
  • HUR de riktigt viktiga besluten fattas.
  • HUR organisationskulturer skapas.
  • HUR människors tänkande formar hur arbetsplatser fungerar.
  • HUR chefer ska agera för att leda mer effektivt.

Tidsåtgång: 25 minuter
2. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Ledarskapets viktigaste nyckel
Ledarskapets viktigaste nyckel - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist ger oss den bruksanvisning som hjälper oss att bli bättre i vårt ledarskap. Föreläsningen fokuserar på hur man kan arbeta med feedback och kommunikation för att få medarbetare att förbättra sig självmant. Thomas Lundqvist visar hur man kan få medarbetare att skatta sin egen insats och hur detta förhåller sig till medarbetares psykologi.

Direkt i föreläsningen kastas vi in i begreppet Above Average Effect. Thomas Lundqvist vidarutvecklar resonemanget och lär oss att vi människor tenderar att tycka att vi är lite bättre än genomsnittet. Thomas berättar om hur det vi ofta anser vara väl utförda medarbetarsamtal egentligen är misslyckade dialoger.

Vi har alla mycket att lära av denna föreläsning som borde ses av alla människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man får medarbetare att förbättra sig.
  • Innebörden av begreppet AAE.
  • Lärdomar om vad som är bra och dåliga feedbacksamtal.
  • Ett verktyg för att få effekt i kommunikationen med medarbetare.
  • Hur man får medarbetare att analysera hur denne kan förbättra sig.

Tidsåtgång: 20 minuter
3. Thomas Gross
Thomas Gross
Thomas Gross arbetar med ledarutveckling i det egna bolaget TGAB sedan 1990. Huvudinriktningen är Ledarskapets kommunikation med näringslivet som arena.

Verksamheten sträcker sig från seminarie- och processledning till talskrivning och stöd i ledarkommunikation internt i företaget såväl som externt mot marknaden. Thomas Gross leder workshops och förläser regelbundet för IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och Svenska Managementgruppen (Mgruppen).

Thomas är delägare och Senior partner vid Stockholms Ledarinstitut AB. Berg och hav är Thomas Gross främsta passion utanför arbetet och inom kappseglingen har han vunnit såväl SM-guld som VM-guld.
- Alla ledare bör vara personliga
Alla ledare bör vara personliga - Thomas Gross

Thomas Gross berättar om den magi som uppstår när en ledare vågar vara personlig. Thomas tycker att alla ledare bör överväga att vara personliga och delar i föreläsningen med sig av sina egna erfarenheter från näringslivet och seglingens värld.

Gross vidrör ämnen som introduktion av ny ledare, gruppdynamik och hur man effektivt kommunicerar med medarbetare. Ledaren behöver ta plats och sätta agendan för hur arbetsplatsen fungerar samtidigt som ledaren måste våga vara den man redan är.

Föreläsningen passar chefer, projektledare och dig som någon gång är ledare i det stora eller lilla sammanhanget. Thomas Gross ger flera förslag på övningar ni kan göra för att direkt förbättra ledarskapet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur du som ledare kan göra det lätt att vara personal under dig.
  • Fördelar med att vara personlig i sitt ledarskap.
  • Vikten av att som chef inge optimism och respekt.
  • Varför vi ska prata till varandra och inte om varandra.
  • Vad en bra ledare är förberedd på.

Tidsåtgång: 28 minuter
4. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Hur får man effekt i verksamheten?
Hur får man effekt i verksamheten? - Niclas Mårdfelt

Framtidens vinnare får effekt av sitt arbete. Definitionen på fanatism är att göra samma sak gång på gång utan att få önskat resultat. Hur gör vi för att fullfölja allt som vi önskar? Niclas Mårdfelt är en av Sveriges främsta experter på att ändra vuxna människors beteenden och till att få personal att prestera mer.

Niclas Mårdfelt föreläser för 500 personer som arbetar i kommuner med tillsyn på temat - Hur får vi effekt av det vi gör? Vi får lära oss vad som krävs av framtidens arbetsmarknad, hur vi presterar mer på minskad tid med minskad stress och hur vi skapar äkta arbetsglädje.

Föredraget behandlar förändringsbenägenhet och hur vi får vuxna människor att ändra på sitt beteende. I just denna föreläsning har Niclas Mårdfelt plockat ihop några valda delar av sina specialistområden för att dagen skulle anpassas efter publikens behov.

Även om Niclas bara ger grunder i flera ämnen finns det garanterat mycket i denna föreläsning som kan få dina säljare att sälja bättre, få din personal att ta ansvar och få fler att bli hälsosammare.

Ett intressant, provocerande och lärorikt föredrag som det vore tjänstefel att inte titta klart på! Ett måste för all personal!


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • HUR får vi människor att fullfölja direktiv, strategier och planer.
  • HUR människor presterar mer på minskad tid med minskad stress.
  • Lärdomar om kunskaper som skapar framtidens vinnare i informationssamhället.
  • HUR vi får personal att ta ansvar för effekten av en arbetsuppgift.
  • HUR vi bygger en ny framgångsrik personalkultur på 20 minuter.
  • Massor med kunskaper om individers förändringsbenägenhet.

Tidsåtgång: 1 timme, 42 minuter
5. Git Guldare
Git Guldare
Dialog och samverkansexperten Git Guldare utvecklar människor och organisationers kompetens inom dialog för ökad samverkan och effektivitet. I hennes efterfrågade föreläsningar och utbildningar ger hon konkreta råd på hur vi blir bättre kommunikatörer, och hur vi blir bättre på att lösa konflikter och samarbetsproblem. Vi får också tips om hur vi respektfull och konstruktiv feedback samt blir bättre på att sätta upp individuella och organisatoriska mål.
- Bli en mästare på återkoppling och konstruktiv feedback
Bli en mästare på återkoppling och konstruktiv feedback - Git Guldare

Git Guldare ger oss en tips och råd till ett av våra mest utvecklande och viktiga verktyg - återkoppling, feedback. Rätt använd är den ett kraftfullt redskap som ger både givaren och mottagaren mycket. De tre typerna av feedback; Beröm, Konstruktiv kritik och Erkännande behandlas alla i Gits föreläsning, men hon dröjer längst vid nummer två - den svåra konsten att ge konstruktiv kritik. Många värjer sig för att ge konstruktiv kritik av rädsla för att såra eller kritisera, och många slår också ifrån sig när konstruktiv kritik ges då den inte utdelats på rätt vis. Enligt Git är något av det allra viktigaste att tänka på när feedback kommer på tal att skilja på personen och vad personen har gjort eller levererat för produkt eller tjänst.

Alldeles för många av oss har inte bara svårt att till fullo ta emot och ge konstruktiv kritik - vi har också svårt att ta emot beröm eller erkännanden!Här gäller det att lyssna och säga tack, säger Git, för visst är vi väl värda beröm ibland?


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • De olika typerna av feedback.
  • Att ge och ta emot feedback på rätt sätt.
  • Varför feedback är så viktigt, och hur vi kan växa genom den.
  • Feedback-trappans fem steg.

Tidsåtgång: 20 minuter
6. Git Guldare
Git Guldare
Dialog och samverkansexperten Git Guldare utvecklar människor och organisationers kompetens inom dialog för ökad samverkan och effektivitet. I hennes efterfrågade föreläsningar och utbildningar ger hon konkreta råd på hur vi blir bättre kommunikatörer, och hur vi blir bättre på att lösa konflikter och samarbetsproblem. Vi får också tips om hur vi respektfull och konstruktiv feedback samt blir bättre på att sätta upp individuella och organisatoriska mål.
- Konstruktiva samtal och möten
Konstruktiva samtal och möten - Git Guldare

Git Guldare ger oss vägledning i samtalets och dialogens konst. Hon tar oss genom de fyra samtalsrummen och igenom samtalsprocessen. Git visar också några av de vanliga hinder vi dagligen stöter på i dialog med vår omgivning, och visar hur vi kan ta oss förbi dessa med målet att bli riktigt goda kommunikatörer som både kan uttrycka sig fritt och öppet lyssna och ta in andras tankar och idéer. I ett öppet samtalsklimat finns en fantastisk grogrund för skapande och kreativitet.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • De fyra samtalsrummen.
  • Att ta sig vidare från ett rum till ett annat utan att fastna i åsikter eller förutfattade tankar.
  • Våga visa känslor och uttrycka dig! Tydliggör för andra vad du känner.
  • Att bemöta ilska.Våga agera lugnt och konstruktivt, eller ta en paus.
  • Tydliggör målet med dialogen eller mötet för dig själv innan du går in i samtalet.

Tidsåtgång: 22 min

Total speltid: 5 timmar, 12 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ledarskapet i en organisation ska kunna fungera effektivt och för att chefer ska ha djupa kunskaper om hur man lyckas i sitt ledarskap.


Innehåll

  • Hur vuxna människor ändrar sitt beteende
  • Hur vi får personal att ta ansvar för effekten av något
  • Effektivt, tydligt och bra ledarskap
  • Personligt ledarskap
  • Hur du skapar tydliga mål
  • Grunder i coachande ledarskap
  • Förbättra personalkulturen på 20 min
  • Feedback och återkoppling
  • Hur vi får medarbetare att själva vilja ändra sig
  • Hur individers förändringsbenägenhet fungerar
  • Retorik som ändrar beteende
  • Problem vs symptom avseende beteende
  • Konstruktiva dialoger
  • Professionellt förhållningssätt
  • Verktyg för att få effekt i kommunikation med medarbetare


Utbildningen vänder sig till

Seniora ledare, HR, Chefer, projektledare, skiftledare och dig som någongång har ledarrollen.