LEAN & Six Sigma

1. Lars Sörqvist
Lars Sörqvist
Lars Sörqvist är VD på Sandholm Associates som är en av Sveriges främsta byråer kring verksamhetsförbättring, LEAN, Six Sigma och kvalitetsarbete.

Lars har som civilekonom och civilingenjör både en teknisk och ekonomisk bakgrund. Han har varit verksam i ledande ställning inom en rad olika bolag. Lars Sörqvist har länge forskat kring kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling och har genom åren släppt flera publikationer och artiklar om LEAN, ständiga förbättringar och Six Sigma. Andra böcker har skrivits om kundnöjdhet, hur man mäter kundtillfredställelse och kvalitetsbristkostnader.

Som forskare har han fokuserat på att bistå svenska företag med att utveckla förbättrade metoder för förbättringsarbete inom både produktions- och tjänsteorganisationer. Lars är revisor för ISO 9000, Master Black Belt i Six Sigma och medlem av International Academy of Quality.

Parallellt med jobbet som VD för Sandholm Associates är Lars Sörqvist docent vid KTH där han ansvarar för kurser och forskning inom kvalitet och verksamhetsutveckling.
- Kostar kvalitet pengar eller är det bristande kvalitet som kostar pengar?
Kostar kvalitet pengar eller är det bristande kvalitet som kostar pengar? - Lars Sörqvist

Docent Lars Sörqvist utbildar oss om kopplingen mellan pengar och kvalitet. Företag vill ofta inte lägga ner för mycket tid och pengar på kvalitet då det finns en gräns för vad företaget kan ta betalt för av sina kunder. Lars Sörqvist berättar att många företag skulle spara stora pengar och öka sina intäkter om de gjorde rätt från början.

Lars Sörqvist berättar för oss om vad som händer när företag inte anser sig ha råd att jobba på ett smartare sätt. Vi får se exempel på där verksamheter där 40 % av omsättningen går åt till att finansiera dolda kostnader. Mäter ni idag avkastningen på ert förbättringsarbete?


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Lär dig identifiera massor med dolda kostnader.
  • Gör rätt från början och öka din lönsamhet.
  • Fallgropar kring resonemang kring pris och kvalitet.
  • Akuta verksamhetsproblem.
  • Accepterade problem och kroniska verksamhetsproblem.

Tidsåtgång: 23 minuter
2. Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson arbetade med processförbättring, flöden och Lean tidigare än de flesta. Idag bedriver han ett företag som hjälper framgångsrika företag att bli bättre.

Kristian arbetar med förbättringsarbete i tjänsteföretag, vårdorganisationer och industriföretag. Oftast arbetar Kristian Fohlin-Svensson med produktionsflöden, genomloppstider och kapitalbindning.
- Vad är LEAN? - Del 1
Vad är LEAN? - Del 1 - Kristian Fohlin-Svensson

Vad är LEAN production? Kristian Fohlin-Svensson ger en introduktionsföreläsning som passar bra för dig som vill veta vad LEAN är för något. Kristian sätter LEAN i sitt perspektiv och pratar om vad styrkan i LEAN är och hur det förhåller sig till organisationens verksamhet. Vi får lära oss om att eliminiera slöseri och om att fokusera på värdeskapande.

Detta är den första delen av Kristian Fohlin-Svenssons introduktionsföreläsning om LEAN production.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Grundläggande kunskaper om vad LEAN är för något.
  • LEAN hjälper organisationer att ta de första förbättringsstegen.
  • LEAN förbättrar processer och kommunikation mellan olika enheter.
  • LEAN hjälper alla att få bättre förutsättningar för sitt arbete.
  • LEAN frigör tid för flera personer och minskar resursåtgången.

Tidsåtgång: 19 minuter
3. Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson arbetade med processförbättring, flöden och Lean tidigare än de flesta. Idag bedriver han ett företag som hjälper framgångsrika företag att bli bättre.

Kristian arbetar med förbättringsarbete i tjänsteföretag, vårdorganisationer och industriföretag. Oftast arbetar Kristian Fohlin-Svensson med produktionsflöden, genomloppstider och kapitalbindning.
- Vad är LEAN? - Del 2
Vad är LEAN? - Del 2 - Kristian Fohlin-Svensson

Vad handlar LEAN om i ett produktionstillfälle? Tidigare handlade effektivitet om att alla maskiner skulle användas jämt. Idag handlar effektivitet om att vi ska få iväg vår produkt eller tjänst så att vi kan få skicka vår faktura.

Kristian Fohlin-Svensson ger en grundläggande föreläsning lämplig för dig som är ska börja arbeta med LEAN eller som vill stärka dina kunskaper kring effektivisering.

Detta är den andra delen av Kristian Fohlin-Svenssons introduktionsföreläsning om LEAN production.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Du får lära dig grunderna kring LEANs flödestänk.
  • Grunder om takttid och total genomloppstid.
  • Metoder och system för att effektivisera.
  • Hur vi kan få mindre störningar i flödet.
  • Vad innebär det att minska mängden bundet kapital?

Tidsåtgång: 19 minuter
4. Lars Sörqvist
Lars Sörqvist
Lars Sörqvist är VD på Sandholm Associates som är en av Sveriges främsta byråer kring verksamhetsförbättring, LEAN, Six Sigma och kvalitetsarbete.

Lars har som civilekonom och civilingenjör både en teknisk och ekonomisk bakgrund. Han har varit verksam i ledande ställning inom en rad olika bolag. Lars Sörqvist har länge forskat kring kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling och har genom åren släppt flera publikationer och artiklar om LEAN, ständiga förbättringar och Six Sigma. Andra böcker har skrivits om kundnöjdhet, hur man mäter kundtillfredställelse och kvalitetsbristkostnader.

Som forskare har han fokuserat på att bistå svenska företag med att utveckla förbättrade metoder för förbättringsarbete inom både produktions- och tjänsteorganisationer. Lars är revisor för ISO 9000, Master Black Belt i Six Sigma och medlem av International Academy of Quality.

Parallellt med jobbet som VD för Sandholm Associates är Lars Sörqvist docent vid KTH där han ansvarar för kurser och forskning inom kvalitet och verksamhetsutveckling.
- Lyckas med LEAN
Lyckas med LEAN - Lars Sörqvist

KTHs LEAN-utbildare Lars Sörqvist ger oss en utbildning kring varför vissa organisationer lyckas med LEAN och varför andra organisationer har problem med att få sitt LEAN att lyckas.

Lars Sörqvist ger en brett perspektiv när han berättar hur organisationer behöver tackla olika hinder. Lars går igenom kulturella aspekter, kvalitetsaspekter och hur organisationer tenderar att tumma på kundens värdeskapande till förmån för snabba interna ledtider.

Utbildningen passar dig som vill lära dig mer om förbättringsarbete och bör ses som obligatorisk för dig som redan arbetar med LEAN.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • En genomgång av viktiga LEAN-principer som ofta glöms bort.
  • Fallgropar som hindrar LEAN-arbetet från lönsamhet.
  • Fällan med att sätta metoden före värderingsgrunden.
  • Vad som händer när chefer inte förstår verksamheten tillräckligt bra.
  • Vikten av att medarbetarna ser problem och för upp dem till ytan.

Tidsåtgång: 45 minuter
5. Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson
Kristian Fohlin-Svensson arbetade med processförbättring, flöden och Lean tidigare än de flesta. Idag bedriver han ett företag som hjälper framgångsrika företag att bli bättre.

Kristian arbetar med förbättringsarbete i tjänsteföretag, vårdorganisationer och industriföretag. Oftast arbetar Kristian Fohlin-Svensson med produktionsflöden, genomloppstider och kapitalbindning.
- LEAN Administration
LEAN Administration - Kristian Fohlin-Svensson

Kristian Fohlin föreläser om hur vi använder LEAN effektivt för att förbättra projekt, flöden och andra administrativa uppgifter. Föreläsningen ger en bra genomgång över vilka delar av LEAN som är lämpliga att använda för att förbättra administration.

Föreläsningen passar dig som redan sett Kristian Fohlins grundläggande filmer om LEAN och som vill förbättra effektivitet och flöden i tjänsteföretag.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Grundkunskaper om LEAN Administration.
  • Hur du lägger upp ett enklare LEAN Administration projekt.
  • Tips kring mätvärden att räkna ut och veka mot.
  • Tankar och synsätt som gör att vi förstår LEAN förbättringsarbete bättre.

Tidsåtgång: 28 minuter
6. Daniel Olsson
Daniel Olsson
Daniel Olsson har en bakgrund inom fordonsindustrin och arbetar idag med att utbilda i LEAN och Six Sigma och som konsult med att implementera LEAN och Six Sigma i organisationer.

Daniel Olsson arbetar idag på Ilenio och kombinerar LEAN, Six Sigma med 5S och liknande. Tidigare arbetade Daniel med att implementera ISO 9000 och är utbildad inom kvalitets- och miljöledningssystem.
- Six Sigma
Six Sigma - Daniel Olsson

Daniel Olsson ger en introduktion till Six Sigma och förklarar ämnet och tar bort de missförstånd och den mystik som finns kring Six Sigma.

Six Sigma går ut på att eliminera defekter, öka kvalitet, minska kostnader och reducera cykeltid. Syftet är att öka lönsamhet och kundnöjdhet. Daniel Olsson går igenom Six Sigmas vision, filosofi, metodik, verktyg och organisationsaspekter.

Föreläsningen passar dig som är intresserad av att effektivisera er verksamhet, som arbetar med förbättringar och skapande av företagskultur. Föreläsningen bör ses som obligatorisk för dig som är produktionsledare eller intern förbättringsagent.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • VAD Six Sigma är för något.
  • Syftet med att arbeta med Six Sigma.
  • Six Sigmas historik och ursprung.
  • Vad Six Sigma kan ge för effekter för verksamhet och kund.
  • Filosofin, verktygen och metodiken bakom Six Sigma.

Tidsåtgång: 28 minuter
7. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 1
Analys av nyckeltal - Del 1 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den första av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 17 minuter
8. Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson
Jörgen Gustavsson har arbetat med kvalitetsarbete och förbättrande av processer sedan mitten av 70-talet, då på stora företag som Atlas Copco. Med en civilingengörsexamina och utbildning på Lärarhögskolan blev Jörgen Gustavsson tidigt involverad i att som lektor utbilda i det vi idag ofta kallar för förbättringsarbete.

Redan 1979 utarbetade han en läroplan för kvalitetsstyrning åt Skolöverstyrelsen. Han har varit examinator för European Quality Award. Jörgen Gustavsson är Master Black Belt enligt Sex Sigma och Senior Member i American Society for Quality.

Sedan 1983 har Jörgen Gustavsson mestadels ägnat sig åt att utbilda och bistå företag i deras förbättringsarbete. Som en av hörnstenarna i Sandholm Associates och som författare till 16 böcker om förbättringsarbete vet Jörgen Gustavsson mer om kvalitetsarbete och förbättringsarbete än de flesta.

Jörgens specialistområden är Total Quality Management, LEAN, Six Sigma, Ständiga förbättringar, ISO 9000, ISO 14001, Value stream mapping och annat som kompletterar och tillhör ämnesområdet.
- Analys av nyckeltal - Del 2
Analys av nyckeltal - Del 2 - Jörgen Gustavsson

Jörgen Gustavsson berättar att traditionella metoder för att följa upp olika nyckeltal leder ofta till felaktiga beslut. Jörgen berättar att det är vanligt att man inte inser att man använder sämre metoder än vad som är möjligt. Därför söker man inte efter bättre metoder.

Denna utbildningen gör dig bättre på att utvärdera, analysera och styra processer genom att förstå nyckeltal bättre.

Detta är den sista delen av två utbildande föredrag av Jörgen Gustavsson kring analys av nyckeltal.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG
  • Insikt om dina bristande metoder.
  • Demonstration av enkla alternativa metoder.
  • Sluta använda stapeldiagram vid tidsföljder.
  • Varning för röda och gröna signaler.
  • Varning för trendanalyser.

Tidsåtgång: 11 minuter

Total speltid: 3 timmar, 49 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att ge en introduktion till processförbättringsarbete och ge en förståelse för vad som krävs för att förbättringsarbetet ska lyckas framgångsrikt. Utbildningen täcker in problemlösning, framgångsfaktorer och analys av mätvärden.


Innehåll

  • Introduktion till LEAN
  • Den värdegrund som gör LEAN framgångsrikt
  • Six Sigma
  • LEAN Administration
  • LEAN produktutveckling


Utbildningen vänder sig till

Alla människor som är intresserade av förbättringsarbete.