Marknadsföring och PR - 1 - Grundkurs

1. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Hur man bygger ett varumärke
Hur man bygger ett varumärke - Viggo Cavling

Idag är nästan alla produkter likvärdiga. I en tid när nästan alla kan tillverka samma saker behöver vi finna metoder att särskilja oss från konkurrenternas alternativ. Viggo Cavling berättar att vi behöver bygga in känslor och upplevda värden i det vi erbjuder en kund och att det är fåfänga som driver världen framåt.

Med konkreta exempel blir vi vägledda genom grunden i varumärkesbyggande. Viggo Cavlig informerar oss om att grunden i ett varumärkesarbete är att först skapa kännedom. Nästa steg är att skapa en attityd kring det som ska bli ditt varumärke. Detta ska leda till att väcka ett intresse som ska skapa ett förtroende som slutligen helst ska leda till att människor rekommenderar din tjänst eller produkt till andra. Om du lyckas med detta så har du förutsättningar att öka din försäljning.

Viggo Cavling passar på att underhålla och provocera lite när han lär oss att Kristendommens varumärkesplattform bygger på samma varumärkesplattform som Harley-Davidson. Detta är en tankeväckande och grundläggande föreläsning om vad som är ett varumärke. Föreläsningen passar bra för dig som arbetar med kundbemötande och försäljning.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad är ett varumärke för en kund?
  • Varför är varumärken viktiga?
  • Grundläggande kunskaper om hur man bygger upp värde i ett varumärke.
  • Genom varumärket lovar företaget sina kunder specifika värden.
  • Att utan varumärkesvärdet är de flesta företag inte värda lika mycket.

Tidsåtgång: 22 minuter
2. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storytelling
Storytelling - Viggo Cavling

Viggo Cavling berättar att storytelling är konsten att berätta en historia. Han ger oss tips på hur vi börjar, hur vi bygger upp historien, när vi levererar vändpunkten och hur vi rundar av.

Viggo Cavling guidar oss igenom olika kända historier som Askungen och om hur man via storytelling byggt varumärke kring Ingvar Kamprad . Vi får en vägledning till hur dessa historier är uppbyggda och om hur vi själva kan använda storytelling mer effektivt.

En bra story ska börja med något skumt, fortsätter med en presentation av personer och handling för att sedan övergå i en upptrappningsfas. Efter detta ska det komma en vändpunkt innan vi ska ha ett lyckligt slut som avslutning.

Föreläsningen passar lika bra till dig som arbetar med marknadskommunikation som för dig som drömmer om att bli en bättre skribent.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad är storytelling?
  • Vad som ska finnas med i en riktigt bra story.
  • Du ska inleda en story med något konstigt så att människor reagerar.
  • Din story ska förmedla lite tröst till mottagaren.
  • Du ska aldrig ljuga i en story.

Tidsåtgång: 14 minuter
3. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter
4. Lena Nordin-Andersson
Lena Nordin-Andersson
Lena Nordin-Andersson har arbetat med kommunikation hela sitt liv. Hon är idemäklare och föreläser om marknadsföring, kreativitet, mötesteknik och personliga varumärken. Till vardags är hon verksam som föreläsare och arbetar på ALMI Mälardalen med ansvar för varumärkesbyggande och marknadsföring.

Lena Nordin-Andersson är utbildad inom kommunikation och har arbetat länge som formgivare inom reklam och marknadsföring och sedan som projektledare.

Lena är en mycket uppskattad föreläsare som alltid får högsta betyg.
- Kommunicera ditt varumärke!
Kommunicera ditt varumärke! - Lena Nordin-Andersson

Hur gör de framgångsrika som lyckas föra fram sitt varumärke? Lena Nordin-Andersson har länge arbetat med varumärkesbyggande och lär här ut nyttiga kunskaper.

Lena belyser att vi ofta tror att någon förstår det vi har sagt men oftast har vi inte en gemensam bild av det vi pratar om. Detta innebär att vi måste vara tydliga i vår kommunikation om vi ska bygga ett varumärke.

Med illustrerande exempel får vi lära oss vilka löften Mc Donalds står för som gjort att turister på Rosa Bussarna överger sin äventyrlighet för att söka upp Mc Donalds i det land de besöker. Blandat med färgstarka exempel levereras tydliga kunskaper så som att Målet för ett varumärke bör vara att vara först i någons medvetande och starkast i deras hjärta.

När du bygger ett varumärke så ska du behaga, bevisa och beröra. Utöver detta så ska du eller din personal vara en del av varumärket. Du ska söka, hitta och förpacka de berättelser som bygger ditt varumärke.

Föreläsningen spänner över begrepp som storymaking och storytelling men fokuserar mest på hur människor bygger sina personliga varumärken. Lena Nordin-Anderssons tydlighet gör att vissa råd förklaras extra tydligt och därför kompletterar föreläsningen den utbildning den som till vardags arbetar med varumärkesbyggande söker. Föreläsningen kompletterar varumärkesbyggandet med kunskaper om hur vi presenterar budskap och hur vi kommunicerar budskap.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vi bygger varumärke genom historier och berättelser.
  • Ju mer vi målar bilden av något, desto tydligare blir förståelsen.
  • Ju mer vi berättar om något, desto mer gemensam blir bilden.
  • De bästa historierna skapas när vi förklarar VARFÖR vi gör något.
  • VAD ska du säga och HUR ska du säga det som skapar ett varumärke.

Tidsåtgång: 27 minuter
5. Monica Rogstadius
Monica Rogstadius
Monica Rogstadius är Sveriges kanske mest erfarna utbildare i copywriting. Hon har varit med och gjort annonser som vunnit Guldägget. Monica är sedan snart 20 år frilans där hon bistår starka varumärken med copywriting. Hon har utbildat sig på Poppius Journalistskola, Grafiska Institutet och IHMs utbildning för informatörer och copywriters.

Monica föreläser om att när vi skriver ska vi försöka förmedla en känsla. Dessa färdigheter har gjort att Monica Rogstadius arbetat på Collin & Forsman, Collin Annonsbyrå, ScanPartner samt Partners.
- Copywriting - Skriv så att du övertygar
Copywriting - Skriv så att du övertygar - Monica Rogstadius

Monica Rogstadius lär oss att skriva för reklam och copywriting. Vi får lära oss hur vi gör, vad vi ska göra och hur vi förbereder oss för att framgångsrikt nå ut med budskap via text. Vi får lära oss hur vi tilltalar mottagarens intellekt och väcker engagemang.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad du behöver veta för att kunna skriva en bra text.
  • Vad du behöver tänka på för att locka läsaren till dig.
  • Hur du förbereder dig inför att skriva en bra text.
  • Vad du behöver tänka på när du skapar en rubrik.
  • Många verktyg och råd kring hur du skapar säljande texter.

Tidsåtgång: 33 minuter

Total speltid: 5 timmar, 10 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att säkerställa att personal förstått och kan hantera grunderna kring marknadsföring, PR, pressreleaser, extern kommunikation och varumärkesbyggande. Utbildningen lägger sin tonvikt på kommunikation via massmedia och hur man arbetar med budskap via media.


Innehåll

  • Hur företag kommunicerar framgångsrikt
  • Hur budskap måste utformas för att få effekt
  • Hur man skapar en pressrelease
  • Hur man jobbar före, under och efter en pressrelease
  • Hur man gör för att få komma in i en TV-soffa
  • Hur man bygger ett varumärke
  • Hur man utvecklar ett varumärke via media
  • Hur budskap utformas för att locka journalister
  • Hur texter ska utformas för att få effekt
  • Hur du jobbar framgångsrikt via media på liten budget
  • Hur budskap via media gynnar din försäljning


Utbildningen vänder sig till

Marknadsförare, chefer, småföretagare och personal som arbetar med extern kommunikation.