Varumärkesbyggande

1. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Hur man bygger ett varumärke
Hur man bygger ett varumärke - Viggo Cavling

Idag är nästan alla produkter likvärdiga. I en tid när nästan alla kan tillverka samma saker behöver vi finna metoder att särskilja oss från konkurrenternas alternativ. Viggo Cavling berättar att vi behöver bygga in känslor och upplevda värden i det vi erbjuder en kund och att det är fåfänga som driver världen framåt.

Med konkreta exempel blir vi vägledda genom grunden i varumärkesbyggande. Viggo Cavlig informerar oss om att grunden i ett varumärkesarbete är att först skapa kännedom. Nästa steg är att skapa en attityd kring det som ska bli ditt varumärke. Detta ska leda till att väcka ett intresse som ska skapa ett förtroende som slutligen helst ska leda till att människor rekommenderar din tjänst eller produkt till andra. Om du lyckas med detta så har du förutsättningar att öka din försäljning.

Viggo Cavling passar på att underhålla och provocera lite när han lär oss att Kristendommens varumärkesplattform bygger på samma varumärkesplattform som Harley-Davidson. Detta är en tankeväckande och grundläggande föreläsning om vad som är ett varumärke. Föreläsningen passar bra för dig som arbetar med kundbemötande och försäljning.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad är ett varumärke för en kund?
  • Varför är varumärken viktiga?
  • Grundläggande kunskaper om hur man bygger upp värde i ett varumärke.
  • Genom varumärket lovar företaget sina kunder specifika värden.
  • Att utan varumärkesvärdet är de flesta företag inte värda lika mycket.

Tidsåtgång: 22 minuter
2. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter
3. Peter Siljerud
Peter Siljerud
Peter Siljerud är trendspanare på Futurewise och har en bakgrund från Kairos Future och som omvärldsanalytiker på Intel. Peter Siljerud ger oss en effektiv snabb och tydlig karta av framtiden inom flertalet utvecklingsområden. Om er organisation vill ligga steget före andra bör ni lyssna på Peter Siljerud.
- Jakten på äkthet!
Jakten på äkthet! - Peter Siljerud

Det vi idag kallar internet är bara ett förspel av vad som komma skall. Varje dag använder vi Facebook under hisnande 26 miljarder minuter.

Idag när de flesta upplever någon form av teknikstress och jakt efter ständig uppkoppling pratar trendanalytikern om frångänglighet och om programvaror som Freedom som stänger av din internetuppkoppling under den mängd tid du vill vara nerkopplad.

Peter Siljerud pratar om det analoga och det icke uppkopplade som framtidsmarknader som det går att ta allt mer betalt för. Äkthet är numera det viktigaste för ett varumärke.
Tidsåtgång: 10 minuter

Total speltid: 4 timmar, 5 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att säkerställa att varumärkesbyggare har moderna kunskaper kring hur man effektivt bygger och vidareutvecklar ett varumärke.


Innehåll

  • Grundkunskaper kring varumärken och dess uppbyggnad
  • Hur företag måste arbeta med budskap för att bli framgångsrika i internetåldern
  • Hur vi väljer en story som skapar ett varumärke som gynnar våra affärsmässiga mål
  • En genomgång av de löften ert varumärke ger era kunder
  • Vad präglar framgångsrik kommunikation
  • Vad ger långsiktig effekt på varumärkesbyggandet
  • Vad ger kortsiktig effekt på varumärkesbyggandet
  • Hur framgångsrika företag arbetat med corporate storytelling
  • Hur vi mäter effekten av vårt varumärkesarbete
  • Hur vi vidareutvecklar vårt varumärke över tid
  • Hur du bygger omvärldsbevakning kring ditt varumärke


Utbildningen vänder sig till

Marknadsförare, säljare, ledande chefer och verksamhetsutvecklare. Utbildningen är lämplig för all personal som arbetar med extern kommunikation.