Skapa ny kultur på arbetsplatsen - 2 - Corporate storytelling

1. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress
Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress - Niclas Mårdfelt

Jobbar du för mycket för att få gjort det du i alla fall ska göra? Niclas Mårdfelt har forskat i vad som får personal att prestera mer mot organisationens mål utan att öka arbetsbelastning eller stress. Med humor, inspiration och en gnutta provokation får vi lära oss vad som präglar de organisationer som idag vinner konkurrenskraft på övriga organisationers bekostnad. Niclas bjuder här på insiktsfulla kunskaper signerade företaget Proud People med dess ledstjärna Proud People Perform.

Föredraget behandlar framtidstrender, time management och varför vi kommer att se på det slitna begreppet skapa värde för kund i fler dimensioner framöver. I denna föreläsning levereras både prestationsfilosofi och handfasta tydliga råd om vad som ökar er konkurrenskraft redan idag. En del av kunskaperna kan användas för att skapa förståelse för vad som gör att förbättringsarbete och lean-arbete får ett ännu bättre resultat.

Föreläsningen är lämplig som kickoff och skapar nytänkande. Säljare och affärsutvecklare ges information och strategi för att skapa fler intäkter och föreläsningen bör ses som obligatorisk utbildning för alla i ledande befattning oavsett sektor. Eller som Niclas skulle sagt 5% ändrat beteende kan fördubbla vinsten! Vi jobbar idag för mycket för att få gjort det vi i alla fall ska göra!


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • VAD som skapar konkurrenskraft redan idag som få företag har koll på.
  • Exempel på kunskaper som gör personal vassare.
  • Ytterst få personer ägnar sin tid åt det som ett företag kan ta betalt för.
  • Framgångstankar kring time management och hur vi skapar mer värde för kund.
  • HUR vi skapar mer värde till kund på samma tidsmässiga insats.

Tidsåtgång: 50 minuter
2. Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist är civilekonomen som började studera biologi för att hjälpa säljare att bli bättre säljare. Thomas bedriver företaget Brainscan och är författare till flertalet böcker om hur du kan tänka positivare, rekrytera rätt försäljning och ledarskap.

Många seniora chefer känner säkert igen Thomas som tidigare VD för chefsnätverket Close. Thomas Lundqvist har även arbetat som VD på Junibacken och som chef på Mc Donalds.

När Thomas Lundqvist inte föreläser så hjälper han grupper med change management avseende att öka försäljning eller förbättra ledarskap.
- Ledarskapets viktigaste nyckel
Ledarskapets viktigaste nyckel - Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist ger oss den bruksanvisning som hjälper oss att bli bättre i vårt ledarskap. Föreläsningen fokuserar på hur man kan arbeta med feedback och kommunikation för att få medarbetare att förbättra sig självmant. Thomas Lundqvist visar hur man kan få medarbetare att skatta sin egen insats och hur detta förhåller sig till medarbetares psykologi.

Direkt i föreläsningen kastas vi in i begreppet Above Average Effect. Thomas Lundqvist vidarutvecklar resonemanget och lär oss att vi människor tenderar att tycka att vi är lite bättre än genomsnittet. Thomas berättar om hur det vi ofta anser vara väl utförda medarbetarsamtal egentligen är misslyckade dialoger.

Vi har alla mycket att lära av denna föreläsning som borde ses av alla människor.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Hur man får medarbetare att förbättra sig.
  • Innebörden av begreppet AAE.
  • Lärdomar om vad som är bra och dåliga feedbacksamtal.
  • Ett verktyg för att få effekt i kommunikationen med medarbetare.
  • Hur man får medarbetare att analysera hur denne kan förbättra sig.

Tidsåtgång: 20 minuter
3. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storytelling
Storytelling - Viggo Cavling

Viggo Cavling berättar att storytelling är konsten att berätta en historia. Han ger oss tips på hur vi börjar, hur vi bygger upp historien, när vi levererar vändpunkten och hur vi rundar av.

Viggo Cavling guidar oss igenom olika kända historier som Askungen och om hur man via storytelling byggt varumärke kring Ingvar Kamprad . Vi får en vägledning till hur dessa historier är uppbyggda och om hur vi själva kan använda storytelling mer effektivt.

En bra story ska börja med något skumt, fortsätter med en presentation av personer och handling för att sedan övergå i en upptrappningsfas. Efter detta ska det komma en vändpunkt innan vi ska ha ett lyckligt slut som avslutning.

Föreläsningen passar lika bra till dig som arbetar med marknadskommunikation som för dig som drömmer om att bli en bättre skribent.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Vad är storytelling?
  • Vad som ska finnas med i en riktigt bra story.
  • Du ska inleda en story med något konstigt så att människor reagerar.
  • Din story ska förmedla lite tröst till mottagaren.
  • Du ska aldrig ljuga i en story.

Tidsåtgång: 14 minuter
4. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter

Total speltid: 2 timmar, 29 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen är framtagen för att deltagaren ska lära sig hur man bygger en ny kultur på arbetsplatsen för att träna in önskat beteende, få effekt i värdegrundsarbete och sprida önskade affärsmässiga budskap. Utbildningen tar ett brett grepp där beteendevetenskap, ledarskapskommunikation, entreprenörskap och kundservice behandlas. Fokus läggs vid att bygga kultur genom storytelling.


Innehåll

  • Affärsmässighet som medarbetarna är mottagliga för
  • Hur vi blir tydliga i våra budskap
  • Motiverande kommunikation
  • Hur du ställer frågor som skapar förändring
  • Hur en story är uppbyggd
  • Hur storybuilding fungerar
  • Hur företag jobbar med storybuilding
  • Hur man tar fram storys
  • Hur man skapar kultur genom storytelling
  • Olika människor är mottagliga för olika kommunikation


Utbildningen vänder sig till

HR, chefer, förändringsledare, projektledare, dig som vill skapa en mer affärsdriven organisation och dig som är intresserad av corporate storytelling.