CSR - Corporate Social Responsibility

1. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Vad präglar en bra affärsmodell?
Vad präglar en bra affärsmodell? - Niclas Mårdfelt

Hur ser en riktigt bra affärsmodell ut? Varför misslyckas vissa idéer och varför kantas många projekt av inlåsningseffekter?

Att bedriva lönsamma företag är en utmaning både i det stora och i det lilla perspektivet. Niclas Mårdfelt har studerat vad som gör att individer presterar i företag och varför vissa företag lyckas bättre än andra. När han inte coachar företag till framgång så utbildar han aktörer som ALMI och Tillväxtverket. Entreprenören Niclas Mårdfelt har mycket empirisk erfarenhet och här ger han oss vägledning till hur vi kan förverkliga våra projekt mer effektivt och skapa äkta konkurrenskraft.

Föreläsningen är lämplig för alla medarbetare och bör ses som obligatorisk för chefer och alla personer som överväger att starta företag. En föreläsning som skapar konkurrenskraft och som tar upp ämnets grunder. Föredraget tåls att ses om flera gånger.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Värdet för kund är din konkurrenskraft.
  • Hävstångseffekt, skalbarhet och annuitet - så här fungerar de.
  • Billigare att behålla gamla kunder än att ständigt skaffa nya!
  • Den viktiga skillnaden mellan risk och ett riskyllt beteende.
  • Uppbyggnaden hos en bra affärsmodell.
  • Identifiera och åtgärda kostsam icke produktiv arbetstid.

Tidsåtgång: 25 minuter
2. Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt
Niclas Mårdfelt är en unik och mångsidig föreläsare med mer empirisk erfarenhet än de flesta. Han har en bakgrund som IT-analytiker och har forskat i vad som gör att individer presterar mer i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning.

Niclas Mårdfelt har grundat sex företag, är expert på hur man ändrar vuxna människors beteenden och är en av våra främsta extremäventyrare. Han har som första svensk rott över Atlanten i en roddbåt och har korsat både höga berg och kontinenter per muskelkraft.

Det som utmärker Niclas Mårdfelt är att han prövar saker i verkligheten. Oavsett om det handlar om att prova mentala tekniker på en bergstopp i full storm eller om det handlar om att få en sjuksköterska att bli B2B-försäljare så är Niclas där för att skaffa erfarenhet att lära ut till andra.

När Tillväxtverket vill lära sig om företagande, när Volvo Ocean Race seglare behöver motivation och när HR-chefer behöver lära sig mer om organisationsstyrning, kompetensutveckling och ledarskap så anlitas Mårdfelt. När Hälsoinspiratörerna behöver skapa mer effekt och när konsultkåren ska bli organisationens säljande organisation anlitas Mårdfelt.

När utbildare ska fortbilda sig och när trendanalytiker behöver sia om framtidens vinnare... ja då dyker denne Mårdfelt upp igen.

En av Sveriges mest unika föreläsare som levererar en långsiktig effekt även vid korta föreläsningar. En äkta inspiratör som både provocerar och lyfter ribban för vad andra tror är möjligt! Niclas Mårdfelt har gjort det omöjliga möjligt många gånger!
- Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress
Prestera affärsmässigt mer på minskad tid med minskad stress - Niclas Mårdfelt

Jobbar du för mycket för att få gjort det du i alla fall ska göra? Niclas Mårdfelt har forskat i vad som får personal att prestera mer mot organisationens mål utan att öka arbetsbelastning eller stress. Med humor, inspiration och en gnutta provokation får vi lära oss vad som präglar de organisationer som idag vinner konkurrenskraft på övriga organisationers bekostnad. Niclas bjuder här på insiktsfulla kunskaper signerade företaget Proud People med dess ledstjärna Proud People Perform.

Föredraget behandlar framtidstrender, time management och varför vi kommer att se på det slitna begreppet skapa värde för kund i fler dimensioner framöver. I denna föreläsning levereras både prestationsfilosofi och handfasta tydliga råd om vad som ökar er konkurrenskraft redan idag. En del av kunskaperna kan användas för att skapa förståelse för vad som gör att förbättringsarbete och lean-arbete får ett ännu bättre resultat.

Föreläsningen är lämplig som kickoff och skapar nytänkande. Säljare och affärsutvecklare ges information och strategi för att skapa fler intäkter och föreläsningen bör ses som obligatorisk utbildning för alla i ledande befattning oavsett sektor. Eller som Niclas skulle sagt 5% ändrat beteende kan fördubbla vinsten! Vi jobbar idag för mycket för att få gjort det vi i alla fall ska göra!


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • VAD som skapar konkurrenskraft redan idag som få företag har koll på.
  • Exempel på kunskaper som gör personal vassare.
  • Ytterst få personer ägnar sin tid åt det som ett företag kan ta betalt för.
  • Framgångstankar kring time management och hur vi skapar mer värde för kund.
  • HUR vi skapar mer värde till kund på samma tidsmässiga insats.

Tidsåtgång: 50 minuter
3. Viggo Cavling
Viggo Cavling
Viggo Cavling är journalist, författare och föreläsare. Tidigare arbetade Viggo Cavling som chefredaktör för reklam och mediabranschens tidning Resumé.

Viggo Cavling är intresserad av vad som skapar storys i dagens mediasamhälle och avslutade sin karriär på Resumé när han fick chansen att nära följa Håkan Juholts hantering av mediadrevet kring honom.

Viggo Cavling har en bred gedigen bakgrund inom mediasverige som redaktör på DN-bilagan På Stan, som programledare på Sveriges Television och på ZTV. Han har varit redaktör för kosttidsskrifter och syns ofta i nyhetspaneler i TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Televisions nöjespanel i Gomorron Sverige.
- Storybuilding
Storybuilding - Viggo Cavling

I den nya tiden handlar effektiv marknadskommunikation ofta om storybuilding. Tidigare ägde vi vår egen historia och avsändaren hade ett kunskapsövertag. Tidigare kunde ett företag informera kunder om vad som var bra med deras produkt. Idag bestämmer omvärlden. Det är mottagaren av kommunikationen som bygger historien och bestämmer hur bra en produkt är. Budskapen sprids blixtsnabbt ute på forum och andra platser.

I en värld där allt numera handlar om storybuilding måste företag ändra sitt sätt att kommunicera, sitt sätt att lyssna och behöver helt ändra på det sätt de hämtar in information från omvärlden. Viggo Cavling belyser den kraft som finns i storybuildning idag och förklarar hur det förhåller sig till storytelling.

Viggo Cavling guidar oss effektivt genom framtiden och lär oss saker om vår nutid. Kunskapen Viggo sprider är omfattande och föreläsningen innehåller kvaliteter som gör att den kan ses om och om igen och ständigt leverera nya insikter.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG
  • Kunderna är oftast smartare än säljarna på kunskap om produkterna.
  • Moderna företag lyssnar av vad som skrivs om deras företag på nätet och svarar direkt.
  • Nu måste vi lyssna på vad som händer i kommunikationen kring produkterna.
  • Försäljning, produktutveckling och kundkontakt kommer att slås ihop.
  • Action speaks louder than words.

Tidsåtgång: 15 minuter

Total speltid: 6 timmar, 13 minuter
Tidsåtgången inkluderar ej eventuell paus, repetition, workshops och gruppövningar.

Syfte och mål med utbildningen

Utbildningen syftar till att ge kunskaper om hur företag framgångsrikt arbetar med CSR och ge kunskaper om den affärsmässighet som kan få CSR-strategin och dess kommunikation lönsam.


Innehåll

  • Hur man skapar lönsamhet kring CSR
  • Exempel på hur företag inlett sitt CSR-arbete
  • Framgångsrika lönsamma CSR-exempel
  • Hur vi skapar CSR med leverantörer och kunder
  • Kombinera CSR och varumärkesbyggande
  • Skillnaden mellan ISO 14 000 och ISO 26 000
  • Hur företag kommunicerar hållbarhet framgångsrikt
  • Hur företag bygger en säljfrämjande story
  • Hur företag arbetar med Corporate Storytelling
  • Hur vi kan affärsmodellsmässigt öka konkurrenskraft och CSR
  • Hur ser framtiden ut och var kommer CSR in i affären?
  • Vilka lösningar kommer att lösa dagens stora problem?
  • Hur vi kan bli resurseffektivare genom fokus på affärsmässig effekt
  • Utveckla en hållbar affärsutvecklingsplan
  • Varför vi bör arbeta med CSR


Utbildningen vänder sig till

Dig som arbetar med eller är intresserad av CSR, affärsutveckling och varumärkesbyggande. Utbildningen är även lämplig för dig som är intresserad av miljö, etik eller hur försäljningsstrategier förändras.