Reklamation och preskription

Jon Kihlman

Bestämmelserna om reklamation mot motpartens kontraktsbrott är viktiga delar av köprätten. Det beror inte minst på att de är ganska stränga – åtminstone beträffande reklamation mot fel – och att effekterna av en för sen reklamation i allmänhet är att man förlorar sina rättigheter. Inte minst för köpare är det därför viktigt att hantera och ha koll på reklamationsfrågorna.

Jon Kihlman förklarar bakgrunden till köplagarnas – såväl den nationella som den internationella (CISG) och konsumentköplagen – reglering av reklamation, effekterna av dem och hur de kan hanteras, inte minst i förhållande till modern logistik. Jon Kihlman förklarar också skillnaden mellan reklamation mot olika slags kontraktsbrott och köplagarnas preskriptionsbestämmelser.

Utbildningen passar dig som arbetar med avtal, förhandling, inköp, försäljning, i butik eller som är intresserad av avtalsrätt, köprätt, reklamationer och skadestånd.


I FÖREDRAGET LÄR DU DIG

  • Konsumentköplagens utformning.
  • Hur reglering av reklamation mot logistik sker nationellt och internationellt.
  • Köplagarnas preskriptionsbestämmelser.
  • När förlorar respektive part sina rättigheter.
  • HUR och NÄR bör någon agera i olika situationer.

Föredragets längd
12 minuter
Föreläsare

Jon Kihlman

Föredragets titel
Reklamation och preskription
Kategori

Juridik

Ämnen

Avtalsrätt

Juridik

Köprätt

Reklamation

Preskription

Köprätt

Kontraktsbrott

Betyg
4.0 av 5 (2 betyg)