Historia skapas just när vi sitter här

Jan Helin

Medielandskapet står inför den största strukturomvandlingen sedan tryckpressen kom till. Aftonbladets chefredaktör berättar att det inte är journalistiken som har en kris utan att det är de gamla affärsmodellerna som inte längre är lönsamma.

Jan Helin berättar att papperstidningen är död och att Aftonbladet har haft en strategi att släppa det gamla för att bli skapligt framgångsrika inom det nya. Visionen har varit att vara först i framtiden. För att klara en förändring måste du våga ha mot att agera på det du ser och förstår.

Cicci Elwin Frenkel intervjuar Jan Helin om framgångsrikt ledarskap och om att få med personalen i förändring på en marknad där din gamla affärsmodell dör. Föreläsningen behandlar den hastighet med vilken storys publiceras som läsarna förväntar sig om hur läsarvanor där Aftonbladet går igenom sin nyhetsstrategi fyra gånger per dag. Vi får lära oss om mediastrategier, förändringscykler och ledarskap.

Föreläsningen passar dig som är chef och som verkar i förändring.


I FÖRELÄSNINGEN LÄR DU DIG

  • Bränn inte krutet i din kommunikation i förändringens förnekelsefas.
  • En chef i förändring måste ha en story som tjatas på personalen.
  • En förvirrad analys över förändringen hindrar lönsamhetsskapande.
  • In en onlinevärld är det svårt att ta betalt för nyheter.
  • Om media inte lär sig ta betalt för nyheterna skadas journalistiken.

Föredragets längd
27 minuter
Föreläsare

Jan Helin

Föredragets titel
Historia skapas just när vi sitter här
Kategori

Ledarskap och Förändring

Ämnen

Ledarskap

Media

Trender

Framtid

Förändring

Kommunikation

Betyg
4.4 av 5 (8 betyg)